Radzenie sobie z trudnościami w pracy ze studentami z niepełnosprawnością może być wyzwaniem dla każdego wykładowcy, ale może być również bardzo satysfakcjonujące. Właściwa edukacja każdego studenta, niezależnie od jego indywidualnych potrzeb, jest konieczna do zapewnienia najlepszej szansy na rozwój i sukces w życiu.
Znajomość różnych niepełnosprawności
W tym artykule przyjrzymy się kilku strategiom, które mogą pomóc wykładowcom w radzeniu sobie z trudnościami w pracy z takimi studentami. Po pierwsze, ważne jest, aby wykładowcy mieli odpowiednią wiedzę i świadomość różnych niepełnosprawności, z jakimi mogą się spotkać. Nie wszystkie niepełnosprawności są widoczne na pierwszy rzut oka, więc ważne jest, aby być otwartym i wrażliwym na potrzeby każdego studenta. Wykładowcy mogą uczestniczyć w szkoleniach i warsztatach, aby zdobyć dodatkową wiedzę na temat różnych niepełnosprawności i metod nauczania, które mogą być skuteczne dla studentów. Ważne jest, aby zawsze być gotowym do uczenia się i poszerzania swojej wiedzy.
Zapewnienie wsparcia i zasobów
Po drugie, wykładowcy powinni zapewnić odpowiednie wsparcie i zasoby dla studentów z niepełnosprawnością. Mogą to obejmować dostosowane materiały i narzędzia, które pomogą studentom w przyswajaniu i zrozumieniu materiału. Wykładowcy mogą także współpracować z terapeutami, specjalistami ds. edukacji specjalnej i innymi członkami personelu szkolnego, aby opracować plany edukacyjne dla każdego ucznia. Ważne jest, aby włączyć opiekunów w ten proces i utrzymywać regularny kontakt z nimi.
Dostosowanie metod nauczania
Po trzecie, wykładowcy powinni stosować różnorodne metody nauczania, aby dostosować się do indywidualnych potrzeb i stylów uczenia się studentów z niepełnosprawnością. Niektóre metody, takie jak użycie wizualnych i interaktywnych narzędzi, mogą być skuteczne dla uczniów z dysfunkcją wzroku lub słuchu. Inni studenci mogą potrzebować dodatkowego czasu lub spokojnego miejsca do pracy. Ważne jest, aby wykładowcy byli elastyczni i otwarci na dostosowanie swojego podejścia do indywidualnych potrzeb każdego studenta.
Empatia i wsparcie emocjonalne
Po czwarte, ważne jest, aby wykładowcy byli empatyczni i uwrażliwieni na emocjonalne i społeczne trudności, z jakimi mogą się spotkać studenci z niepełnosprawnością. Mogą to obejmować uczucia izolacji, frustracji i braku pewności siebie. Dlatego ważne jest, aby stworzyć bezpieczne i wspierające środowisko, w którym studenci mogą czuć się akceptowani i doceniani. Wykładowcy mogą również zachęcać do współpracy i współdziałania między studentami, aby dzielić się swoimi doświadczeniami i naukami.
Współpraca z innymi wykładowcami i specjalistami
Po piąte, wykładowcy powinni być gotowi do współpracy z innymi wykładowcami i specjalistami, aby zapewnić kompleksowe i skoordynowane wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością. To może obejmować spotkania z innymi wykładowcami, by dzielić się praktykami i pomysłami, oraz korzystanie z pomocy specjalistów w celu oceny i diagnozy potrzeb ucznia. Ważne jest, aby wykładowcy byli otwarci na radę i opinie innych, aby kontynuować rozwijanie swojej praktyki.
Zarządzanie stresem i rozwój osobisty
Praca ze studentami z niepełnosprawnością może być niezwykle satysfakcjonująca, ale również obarczona wieloma wyzwaniami. Wymaga to od wykładowców i pracowników akademickich nie tylko odpowiedniej wiedzy i umiejętności, ale także umiejętności zarządzania stresem. Pierwszym krokiem w zarządzaniu stresem w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami jest umiejętność komunikacji. Komunikacja jest kluczem do zrozumienia studentów i ich potrzeb oraz do nawiązania i utrzymania pozytywnej relacji z nimi. Wykładowcy i pracownicy akademiccy powinni być w stanie jasno i wyraźnie komunikować swoje oczekiwania oraz być otwarci na komunikację ze strony studentów. Otwartość, empatia i cierpliwość są kluczowe w pracy ze studentami z niepełnosprawnościami.
Nie można również przeoczyć znaczenia samoobserwacji i dbania o siebie. Praca z osobami z niepełnosprawnościami może być trudna i wymagająca, zarówno emocjonalnie, jak i fizycznie. Dlatego ważne jest, aby wykładowcy i pracownicy akademiccy poświęcali odpowiednią uwagę swoim potrzebom i zdrowiu psychicznemu. Regularne praktyki relaksacyjne, aktywność fizyczna i dbanie o siebie mogą pomóc w zarządzaniu stresem i utrzymaniu równowagi w życiu zawodowym.
Wreszcie, ważne jest, aby pamiętać, że praca z osobami z niepełnosprawnościami to proces ciągły i wymagający ciągłego doskonalenia i uczenia się. Wykładowcy i pracownicy akademiccy powinni być otwarci na nowe metody i techniki, które mogą zapewnić lepsze wsparcie i wyniki dla swoich studentów. To zaangażowanie w doskonalenie się pozwoli wykładowcom i pracownikom akademickim kontrolować poziom stresu i dostosowywać swoje podejście do aktualnych potrzeb i wyzwań.
Bibliografia
- Czerwiński, M. (2017). Jak radzić sobie ze stresem: Techniki i strategie. Gdańsk: GWP.
- Herman, J. (2019). Stres. Poradnik dla naukowców. Warszawa: Wydawnictwo Psychologiczne.
- Nieznański, M. (2015). Stres. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.
- Sęk, H. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Strelau, J. (2016). Psychologia temperamentu: Teorie, metody, zastosowania. Gdańsk: GWP.
- Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2019). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Autor tekstu:
BEATA DREWIENKOWSKA
Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych ), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20-lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzanie pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.
“Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 26.11.2023 r.