Projekt pn. „Dostępna i bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020

Projektowanie uniwersalne

W ramach przedmiotu „Projektowanie Uniwersalne” uczelnia udostępnia specjalistyczne symulatory, które umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb osób ze szczególnymi wymaganiami. W skład dostępnego sprzętu wchodzą: Symulator Niedowładu Połowicznego, Symulator Odczuć Starczych, Symulator Duszności Oddechowej Nasco Empathy Lungs, Symulator Zaburzeń Widzenia Luna Optic (odwzorowujący różne stadia kilku rodzajów zaburzeń widzenia) oraz wózek inwalidzki. Symulatory są dostępne dla wykładowców i studentów, którzy chcą wzbogacić zajęcia o głębsze zrozumienie trudności, z jakimi mierzą się osoby z grupy docelowej. Wierzymy, że możliwość doświadczenia tych wyzwań na własnej skórze rozwija wyobraźnię projektantów i pozwala tworzyć produkty lepiej odpowiadające realnym potrzebom.

Symulator Odczuć Niedowładu Połowicznego

Symulator Odczuć Niedowładu Połowicznego to urządzenie edukacyjne zaprojektowane w celu symulacji doświadczania niedowładu połowicznego, który jest wynikiem uszkodzenia mózgu, najczęściej w wyniku udaru. Niedowład połowiczny (hemipareza) to stan, w którym jedna strona ciała jest częściowo sparaliżowana, co prowadzi do trudności w poruszaniu się, wykonywaniu codziennych czynności oraz odczuwaniu wrażeń na tej stronie ciała. Symulator ma na celu zwiększenie empatii oraz zrozumienia wyzwań, przed którymi stają osoby dotknięte tym schorzeniem, a także może być używany w celach szkoleniowych przez studentów medycyny, rehabilitantów oraz osoby pracujące z pacjentami po udarach.

Symulator składa się z kilku elementów, które należy prawidłowo założyć na wybraną stronę ciała. Zakłada się kamizelkę, obciążenia na rękę, łydkę i śródstopie, a także element ograniczający zakres ruchu nóg (jak na zdjęciu po prawej stronie). Upewnij się, że wszystkie pasy są dobrze dopasowane, ale nie za ciasne.

Po założeniu wszystkich elementów symulatora i dostosowaniu ustawień, możesz rozpocząć symulację. Zacznij od prostych czynności, takich jak podnoszenie przedmiotów, chodzenie, czy wykonywanie codziennych zadań, aby zrozumieć, jak niedowład wpływa na ruch i funkcjonowanie.

Zwróć uwagę na trudności, z którymi się spotykasz, i staraj się zanotować swoje odczucia. Jakie są największe wyzwania? Jakie emocje towarzyszą symulacji? Jakie aspekty życia osoby z niedowładem połowicznym były najtrudniejsze do symulacji? Te refleksje mogą być bardzo cenne w kontekście edukacyjnym i terapeutycznym.

Symulator Odczuć Niedowładu Połowicznego to zaawansowane narzędzie edukacyjne, które umożliwia lepsze zrozumienie wyzwań związanych z hemiparezą, a także rozwija empatię wobec osób dotkniętych tym schorzeniem. Jest szczególnie przydatny w kontekście zajęć z Projektowania Uniwersalnego, ponieważ pozwala studentom tworzyć rozwiązania pełniej odpowiadające potrzebom osób z niedowładem.

 

Poniżej znajduje się film instruktażowy, prezentujący wszystkie elementy zestawu oraz sposób ich zakładania.

Symulator odczuć starczych

Symulator Odczuć Starczych to urządzenie edukacyjne zaprojektowane w celu przybliżenia użytkownikom doświadczeń związanych z naturalnymi procesami starzenia się organizmu. Symulator pozwala na symulację fizycznych ograniczeń charakterystycznych dla starszych osób, takich jak obniżona mobilność, osłabienie siły mięśni, zmniejszona zręczność, pogorszenie wzroku, słuchu, a także utrata równowagi. Urządzenie jest szczególnie przydatne w edukacji studentów medycyny, rehabilitantów, projektantów oraz osób pracujących z seniorami, ponieważ zwiększa świadomość i empatię wobec problemów związanych ze starzeniem się.

Symulator składa się z różnych komponentów, które razem tworzą kompleksowe doświadczenie starzenia się. Wybierz te elementy, które najlepiej odpowiadają celom symulacji. Zestaw może obejmować gogle symulujące problemy ze wzrokiem, nauszniki ograniczające słuch, rękawice osłabiające zręczność, kamizelkę ograniczającą ruchy oraz obciążenia na stawy. Ze względu na ciężar symulatora, cały zestaw mieści się w etui, które można transportować przy użyciu dołączonego wózka (zdjęcie poniżej).

Aby rozpocząć, załóż kamizelkę, która ogranicza ruch klatki piersiowej i tułowia. Następnie załóż rękawice symulujące osłabienie zręczności i siły mięśni. Na nogi nałóż obciążenia, które zmniejszają mobilność i siłę kończyn dolnych. Na koniec nałóż gogle i nauszniki, aby pogorszyć jakość widzenia i słyszenia.

Po założeniu wszystkich elementów symulatora, przystąp do wykonywania codziennych czynności, takich jak chodzenie, schylanie się, podnoszenie przedmiotów, jedzenie czy korzystanie z przycisków lub klamek. Dzięki temu doświadczysz, jak starzenie się wpływa na zdolność do samodzielnego funkcjonowania.

Zwróć uwagę na trudności, które napotykasz podczas wykonywania tych zadań. Które ograniczenia są najbardziej uciążliwe? Jakie emocje towarzyszą ci podczas symulacji? Notowanie tych obserwacji może być bardzo pomocne w kontekście edukacyjnym i projektowym.

Po zakończeniu symulacji ostrożnie zdejmij wszystkie elementy urządzenia. Upewnij się, że symulator jest wyłączony, a wszystkie części zostały odłożone w bezpieczne miejsce.

Warto przeprowadzić rozmowę lub zapisać refleksje na temat doświadczenia z symulatorem. Jakie wnioski można wyciągnąć z symulacji? Jak symulator pomógł zrozumieć wyzwania związane ze starzeniem się?

Symulator Odczuć Starczych to cenne narzędzie, które pozwala lepiej zrozumieć fizyczne wyzwania związane z procesem starzenia się, jednocześnie promując większą empatię i lepsze przygotowanie do pracy z osobami starszymi. Jest to ważny element zajęć z Projektowania Uniwersalnego, poszerzający świadomość studentów.

 

Poniżej znajduje się film instruktażowy, prezentujący wszystkie elementy zestawu oraz sposób ich zakładania.

Symulator duszności oddechowej-
Nasco Empathy Lungs

Symulator duszności oddechowej Nasco Empathy Lungs to zaawansowane narzędzie edukacyjne, które pozwala na realistyczne odtworzenie dolegliwości związanych z problemami oddechowymi. Umożliwia użytkownikom doświadczenie uczucia duszności, jakie mogą odczuwać pacjenci cierpiący na schorzenia takie jak astma, POChP (przewlekła obturacyjna choroba płuc) czy rak płuc.

Symulator jest strategicznie wyważony i noszony wokół tułowia (jak gorset) wraz z dostosowaną maską dróg oddechowych. Jednoczesne założenie gorsetu i maski symuluje wyraźną duszność charakterystyczną dla wyżej wymienionych chorób. 

Noszenie symulatora w wymierny sposób zmniejsza całkowitą objętość płuc użytkownika, o czym świadczą pomiary ich szczytowych częstości wydechowych przed i po pomiarach. Te wartości PEF są szybko mierzone za pomocą łatwego w użyciu przepływomierza szczytowego (w zestawie).

Symulator zawiera dwa gorsety (jeden mały i jeden duży) oraz trzy obciążone woreczki. W zestawie znajdują się jednorazowe maski ograniczających drogi oddechowe, jeden mechaniczny przepływomierz szczytowy (50-800 l/min zakres przepływu PEF) oraz jednorazowe ustniki z zaworem jednokierunkowym, aby zapobiec zanieczyszczeniu krzyżowemu podczas korzystania z przepływomierza szczytowego przez wielu ćwiczących.

Zestaw zawiera również broszury informacyjne dla pacjentów, formularz świadomej zgody, podręcznik szkoleniowy dla instruktora, laminowaną kartę z ilustracjami przedstawiającymi prawidłowe oddychanie oraz płytę DVD z instruktażem dla instruktora (w języku angielskim). Przed przystąpieniem do korzystania z symulatora zaleca się dokładne zapoznanie się z pełną instrukcją obsługi.

 

Poniższy film ma charakter pomocniczy i demonstruje wszystkie elementy zestawu, sposób zakładania pasa uciskowego oraz użycie przepływomierza szczytowego. Film nie zastępuje pełnej instrukcji użytkowania zestawu.

Symulator zaburzeń widzenia - Luna Optic

Symulator zaburzeń widzenia – Luna Optic to innowacyjne narzędzie edukacyjne zaprojektowane do symulacji różnych rodzajów zaburzeń wzroku. To urządzenie jest nieocenionym wsparciem dla specjalistów medycznych, wykładowców, studentów oraz opiekunów zdrowotnych, którzy chcą lepiej zrozumieć, jak różne choroby i schorzenia wpływają na zdolność widzenia pacjentów. Symulatory wzroku przedstawiają 5 różnych rodzajów zaburzeń widzenia oraz różne stopnie ich nasilenia.

Dzięki realistycznej symulacji użytkownicy mogą doświadczyć, jak poszczególne schorzenia wpływają na percepcję otoczenia, co ułatwia tworzenie bardziej efektywnych rozwiązań dostosowanych do potrzeb osób z problemami wzrokowymi.

Zestaw składa się z 13 par okularów. Każda para okularów jest oznaczona w języku angielskim z prawej strony rozdzajem zaburzenia oraz stopniem jego nasilenia.

  • Central scotoma: Visual acuity of 20/400 (6/120) with large central scotoma
  • Central scotoma: Visual acuity of 20/200 (6/60) with small central scotoma
  • Tunnel vision: Visual field of 10° and a visual acuity of 20/80 (6/24)
  • Tunnel vision: Visual field of 20° and no impairment of visual acuity
  • Diabetic retinopathy: Visual acuity of 20/100 (6/30)
  • Blur/glare: Visual acuity of 20/80 (6/24)
  • Blur/glare: Visual acuity of 20/200 (6/60)
  • Blur/glare: Visual acuity of 20/400 (6/120)
  • Blur/glare: Visual acuity of 20/800 (6/240)
  • Right Homonymous Hemianopsia with no impairment of acuity
  • Right Homonymous Hemianopsia with 20/200 (6/60) acuity
  • Left Homonymous Hemianopsia with no impairment of acuity
  • Left Homonymous Hemianopsia with 20/200 (6/60) acuity

Aby uzyskać precyzyjne i praktyczne wyniki, symulator zaburzeń widzenia powinien być testowany w różnych warunkach, które odzwierciedlają rzeczywiste wyzwania dla osób z problemami wzrokowymi. Przykładowe warunki testowe: wąskie przestrzenie, oświetlenie, przeszkody, takie jak schody, krawężniki czy nierówne nawierzchnie. Orientacje w przestrzeni publicznej takiej jak zakupy, transport publiczny. Urządzenia Elektroniczne: testuj korzystanie z komputerów, tabletów i telefonów komórkowych, w tym czytanie tekstów i obsługę interfejsów.

Wózek inwalidzki

Wózek inwalidzki to urządzenie pomocnicze zaprojektowane z myślą o osobach o ograniczonej mobilności, które mają trudności z poruszaniem się samodzielnie. Jest on używany zarówno w codziennym życiu, jak i w kontekście rehabilitacji.

Propozycja testowania mobilności: Przetestuj wózek, wykonując typowe czynności, które realizujesz na co dzień, takie jak korzystanie z toalety, przemieszczanie się do różnych miejsc, jedzenie czy gotowanie. Zwróć uwagę na wygodę i efektywność wózka podczas tych działań. Sprawdź, jak wózek radzi sobie w różnych środowiskach, takich jak wąskie korytarze czy nierówne powierzchnie. Oceń łatwość manewrowania i stabilność na różnych nawierzchniach. Przetestuj, jak wózek pokonuje przeszkody, takie jak krawężniki, aby upewnić się, że jest wystarczająco funkcjonalny w codziennym użytkowaniu.

Jeżeli chcesz skorzystać z powyższych sprzętów zgłoś się do:

Kierownik Administracyjno-Gospodarczy

Florian Machura

e-mail: kierownik_A.G@powislanska.edu.pl

tel.: (+48) 888 727 230

 

Zakup specjalistycznych symulatorów został dofinasowany ze ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014 – 2020 w ramach projektu nr POWR.03.04.00-IP.08-00-KPU/21 pn. „Kadry + projektowanie”.

Skip to content Click to listen highlighted text!