Osoby z niepełnosprawnością często zmagają się z utratą poczucia własnej wartości. Większość ludzi patrzy na nich przez pryzmat ich ograniczeń, może przyczyniać się do tego problemu. Często mają trudności z wykonywaniem prostych czynności, takich jak poruszanie się, komunikowanie się czy utrzymanie zatrudnienia. Jednak ważne jest, aby społeczeństwo zachęcało i wspierało te osoby w budowaniu ich poczucia własnej wartości. W tym artykule omówię kilka skutecznych strategii, które mogą pomóc w tym procesie.

Poczucie własnej wartości jest niezwykle ważne dla każdej osoby, niezależnie od niepełnosprawności. To przekonanie, że jesteśmy wartościowi i ważni, ma wpływ na nasze samopoczucie, relacje z innymi ludźmi oraz nasze sukcesy i osiągnięcia. Dlatego też, budowanie poczucia własnej wartości u osób z niepełnosprawnością powinno być ważne.

Po pierwsze, ważne jest, aby otoczyć osoby z niepełnosprawnością wsparciem emocjonalnym. Często osoby z niepełnosprawnością doświadczają stygmatyzacji i dyskryminacji, co może negatywnie wpływać na ich poczucie własnej wartości. Dlatego ważne jest, aby być dla nich obecnym i słuchać ich, niezależnie od tego, czy mają dobre czy złe dni.

Studenci, wykładowcy powinni działać w celu zmiany takich postaw i zapewnienia równych szans dla studentów z niepełnosprawnością. Przykładem mogą być kampanie społeczne, edukacja na temat niepełnosprawności oraz tworzenie inicjatyw i organizacji, które promują integrację i wsparcie dla osób z niepełnosprawnością.

Po drugie, istotne jest, aby zrozumieć, że niepełnosprawność nie definiuje całości osoby. Każdy ma swoje unikalne cechy i talenty, niezależnie od swojego stanu zdrowia. Dlatego ważne jest, aby koncentrować się na tych pozytywnych aspektach i wspierać rozwijanie umiejętności i pasji. Może to przyczynić się do wzmocnienia poczucia własnej wartości i zwiększenia pewności siebie.

Kolejną ważną strategią jest promowanie samodzielności. Osoby z niepełnosprawnością często są traktowane jak osoby zależne od innych. Wzmacnianie ich umiejętności samodzielnego radzenia sobie może pomóc w zwiększeniu poczucia własnej wartości. Na przykład, zachęcanie do nauki codziennych umiejętności takich jak gotowanie czy sprzątanie może dać im poczucie sukcesu i niezależności.

Kolejnym ze sposobów wsparcia osób z niepełnosprawnością w budowaniu ich poczucia własnej wartości jest zapewnienie im możliwości udziału w różnych aktywnościach społecznych i edukacyjnych. Na przykład, osoby z niepełnosprawnością mogą brać udział w warsztatach, szkoleniach czy zajęciach sportowych, które pomogą im rozwijać swoje umiejętności i zdobywać nowe doświadczenia. Dzięki temu, osoby z niepełnosprawnością poczują się bardziej pewne i utwierdzą w przekonaniu, że są wartościowe i zdolne do osiągania sukcesów.

Również rodzina i bliscy odgrywają kluczową rolę w budowaniu poczucia własnej wartości u osób z niepełnosprawnością. Powinny one okazywać wsparcie, zrozumienie i akceptację dla swoich bliskich, a także otwierać im drzwi do różnych możliwości rozwoju i samorealizacji. Ważne jest również, aby rodzina i bliscy zachęcali osoby z niepełnosprawnością do wyrażania swoich uczuć i potrzeb oraz dzielenia się swoimi osiągnięciami. To pomoże im budować mocniejsze poczucie własnej wartości i pewność siebie.

Kolejnym ważnym aspektem jest edukacja dotycząca niepełnosprawności. Niepełnosprawność często jest postrzegana jako coś negatywnego i ograniczającego, co prowadzi do wykluczenia i marginalizacji. Dlatego ważne jest, aby społeczeństwo miało odpowiednią wiedzę na ten temat i zrozumiało, że niepełnosprawność nie definiuje wartości i potencjału danej osoby. Edukacja na temat niepełnosprawności powinna być obecna w szkołach, mediach i innych instytucjach, aby społecznikostwo mogło właściwie reagować i wzmacniać poczucie własnej wartości osób z niepełnosprawnością.

W Powiślańskiej Szkole Wyższej wykładowcy oraz pracownicy administracyjni uczestniczyli w szkoleniach z zakresu dostępności, niepełnosprawności i adaptacji procesu dydaktycznego. Doskonale wiedzą z jakimi barierami mierzą się na co dzieło studenci z niepełnosprawnościami, a przede wszystkim wiedzą im pomóc.

Podsumowując, budowanie poczucia własnej wartości u osób z niepełnosprawnością jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego i samorealizacji. Ważne jest, aby otaczać te osoby wsparciem emocjonalnym, promować ich talenty i umiejętności, zachęcać do samodzielności.

Bibliografia

  1. Bogdanowicz, M. (2014). Rola nauczyciela w budowaniu poczucia własnej wartości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. „Specjalne potrzeby edukacyjne”, 39(1).
  2. Cieślioski, R., & Korzeniecka-Bondar, A. (2019). Poziom poczucia własnej wartości u studentów z niepełnosprawnością fizyczną na przykładzie osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 1(39).
  3. Gładkowska, K. (2017). Wsparcie psychologiczne studentów z niepełnosprawnością w kontekście ich poczucia własnej wartości. „Montessori Journal”, 9(2).
  4. Gulczyoska, A. (2013). Poczucie własnej wartości jako czynnik wpływający na trudności adaptacyjne studentów z niepełnosprawnością intelektualną. „Roczniki Pedagogiczne”, 5(1).
  5. Iwaniszczuk, A. (2016). Poczucie własnej wartości studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. „Problemy Opiekuoczo-Wychowawcze”, 37(2).
  6. Korzeniewska, U., & Sęk, M. (2015). Rola wsparcia społecznego w budowaniu poczucia własnej wartości studentów z niepełnosprawnością. „Edukacja Dorosłych. Studia, Analizy, Interpretacje”, 1(32).
  7. Rzeźnicka, M., & Szostak, M. (2012). Poczucie własnej wartości studentów z niepełnosprawnością widzących i niewidomych. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 1(4).
Autor tekstu:

BEATA DREWIENKOWSKA

Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20 lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzania pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.

Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Data sporządzenia artykułu: 19.11.2023 r.