Student z zaburzeniami psychicznymi powinien mieć stawiane takie same wymagania jak inni studenci. Dyplom ukończenia uczelni wyższej odpowiada jego umiejętnościom i kwalifikacjom nabytym w trakcie studiów. Zaburzenia psychiczne, takie jak depresja, lęk czy schizofrenia, mogą mieć wpływ na zdolność studenta do skutecznego funkcjonowania w środowisku akademickim. Dlatego konieczne jest zapewnienie odpowiedniej obsługi i komunikacji, aby ułatwić im naukę i rozwój.
Tworzenie bezpiecznego środowiska
Podstawowym elementem standardu obsługi i komunikacji ze studentem z zaburzeniami psychicznymi jest stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska. Studenci z zaburzeniami psychicznymi często doświadczają stresu i niepokoju, dlatego ważne jest, aby instytucje edukacyjne starannie zaplanowały i skoordynowały odpowiednie środki ostrożności. To może obejmować dostęp do odpowiedniej opieki zdrowotnej i wsparcia psychologicznego na terenie kampusu. Ponadto, personel powinien być przeszkolony w rozpoznawaniu objawów i zachowań związanych z różnymi zaburzeniami psychicznymi oraz wiedzieć, jak skutecznie reagować w sytuacjach kryzysowych. Wreszcie, instytucje edukacyjne powinny zapewnić łatwy dostęp do zasobów informacyjnych na temat zaburzeń psychicznych i dostęp do grup wsparcia dla studentów.
Indywidualne podejście do komunikacji
Często studenci z zaburzeniami psychicznymi mają różne preferencje i potrzeby komunikacyjne. Niektórzy mogą preferować otwartą i bezpośrednią komunikację, podczas gdy inni wolą bardziej subtelne i delikatne podejście. Dlatego ważne jest, aby personel instytucji edukacyjnych indywidualizował swoje podejście do komunikacji, starając się zrozumieć preferencje i potrzeby poszczególnych studentów. Personel powinien być wyczulony na język i ton mowy używane w komunikacji z tymi studentami, aby uniknąć ich stygmatyzacji lub uwłaczającego traktowania. Ponadto, ważne jest, aby słuchać uważnie i wykazywać zainteresowanie, aby zbudować zaufanie i pokazać studentowi, że są gotowi do pomocy i wsparcia.
Dostosowanie środowiska edukacyjnego
Dostosowanie środowiska edukacyjnego jest kluczowe dla zapewnienia, że studenci z zaburzeniami psychicznymi mogą skutecznie funkcjonować i uczestniczyć w procesie nauki. Pomieszczenia powinny być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, tak aby studenci z zaburzeniami psychicznymi mogli swobodnie przemieszczać się po kampusie. Ponadto, instytucje edukacyjne powinny zapewnić dostęp do pomieszczeń spokojnych, gdzie studenci mogą odpocząć i zrelaksować się w razie potrzeby. Zaburzenia psychiczne mogą również wpływać na koncentrację i uwagę, dlatego ważne jest, aby instytucje edukacyjne ustaliły potrzeby studentów w zakresie dostosowania metodyki nauczania. Może to obejmować możliwość nagrywania wykładów, elastyczne terminy lub alternatywne formy oceny, takie jak projekty zamiast egzaminów pisemnych.
Szkolenie personelu
Aby z powodzeniem obsługiwać studentów z zaburzeniami psychicznymi, personel instytucji edukacyjnych powinien być odpowiednio przeszkolony. Szkolenie powinno obejmować rozpoznawanie objawów różnych zaburzeń psychicznych, zrozumienie ich skutków i wpływu na proces uczenia się, a także umiejętność skutecznej interwencji w sytuacjach kryzysowych. Personel powinien również otrzymać informacje na temat zasobów dostępnych dla studentów z zaburzeniami psychicznymi i umieć skierować ich odpowiednio. Szczególną uwagę należy zwrócić na personel bezpośrednio odpowiedzialny za obsługę studentów, takich jak doradcy akademiccy czy opiekunowie.
Zapewnienie ciągłego wsparcia
Obsługa studentów z zaburzeniami psychicznymi nie kończy się na początkowym przyjęciu. Instytucje edukacyjne powinny zapewnić ciągłe wsparcie i monitorowanie studentów, aby upewnić się, że otrzymują odpowiednie wsparcie w trakcie swojej edukacji. Może to obejmować regularne spotkania z doradcą akademickim, dostęp do grup wsparcia dla studentów z zaburzeniami psychicznymi oraz możliwość skorzystania z pomocy psychologicznej. Kluczowe jest również utrzymanie otwartej i regularnej komunikacji z rodzicami lub opiekunami studentów, aby wymieniać informacje dotyczące ich postępów i potrzeb.
Standard obsługi i komunikacji ze studentem z zaburzeniami psychicznymi jest niezwykle ważny dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i równych szans edukacyjnych. Instytucje edukacyjne powinny stosować się do tych standardów, aby stworzyć bezpieczne i wspierające środowisko dla studentów z zaburzeniami psychicznymi, a także zwiększyć ich szanse na sukces akademicki.
Bibliografia
- Bogdanowicz, M. (2016). Komunikacja z osobami z zaburzeniami psychicznymi: zasady, techniki, strategie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Górna, K., & Siwek, M. (2014). Komunikacja interpersonalna w kontekście chorób psychicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Nowakowska, U. (2013). Komunikacja i jej zaburzenia u osób z chorobą psychiczną. Lublin: Centrum Badań Medycznych i Wydawnictwo Aluna.
- Paluch, M. (2018). Komunikacja terapeutyczna z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
- Wierzbicka, M., & Twardowski, T. (2017). Komunikacja interpersonalna w terapii osób z zaburzeniami psychicznymi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Autor tekstu:
BEATA DREWIENKOWSKA
Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych ), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20-lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzanie pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.
“Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 24.11.2023 r.