Samodzielność i niezależność to kluczowe aspekty dla każdego studenta, niezależnie od ich zdolności i możliwości. Dla osób z niepełnosprawnością te cechy są szczególnie istotne, ponieważ pomagają im pokonać trudności i osiągnąć sukces zarówno w edukacji, jak i w życiu codziennym. Znaczenie samodzielności i niezależności dla studentów z niepełnosprawnością jest ogromne, ponieważ daje im możliwość kształtowania swojego własnego życia i osiągania swoich celów.
Podejmowanie decyzji i zarządzanie własnym życiem
Ważnym aspektem samodzielności i niezależności dla studentów z niepełnosprawnością jest możliwość podejmowania decyzji i zarządzania własnym życiem. Często osoby z niepełnosprawnością muszą polegać na innych w codziennych czynnościach. Przykładowo, osoba z niepełnosprawnością ruchową może potrzebować asystenta do przemieszczania się po uczelni. Jednak rozwijając samodzielność, studenci z niepełnosprawnością mogą nauczyć się radzić sobie sami w codziennych sytuacjach, takich jak poruszanie się po kampusie, organizowanie swojego czasu czy rozwiązywanie problemów. Dlatego ważne jest, aby te osoby miały możliwość samodzielnego podejmowania decyzji i wykonywania tych czynności samodzielnie, gdy to tylko możliwe. To daje im poczucie kontroli nad swoim życiem i pozwala na rozwijanie umiejętności, które są istotne w samodzielnym funkcjonowaniu.
Rozwój umiejętności społecznych
Samodzielność i niezależność mają również kluczowe znaczenie dla rozwoju umiejętności społecznych studentów z niepełnosprawnością. Często osoby te mogą doświadczać stygmatyzacji społecznej i izolacji ze względu na swoje różnice. Dlatego istotne jest, aby zapewnić im możliwość uczestnictwa w codziennym życiu społecznym i budowania relacji z innymi ludźmi. Poprzez rozwijanie samodzielności i niezależności, osoby z niepełnosprawnością mogą nawiązywać kontakty, uczestniczyć w różnych wydarzeniach społecznych i budować zdrowe relacje z kolegami, wykładowcami i innymi. To z kolei przyczynia się do ich integracji społecznej. Bycie niezależnym pozwala również na zdobycie większej odpowiedzialności za swoje własne życie i podejmowanie decyzji, które są dla nich ważne.
Wyzwania i wsparcie w osiąganiu samodzielności
Uzyskanie samodzielności i niezależności nie zawsze jest proste. Często wymaga to od studentów z niepełnosprawnością ogromnego wysiłku, determinacji i wsparcia ze strony innych osób, takich jak rodzina, przyjaciele, nauczyciele czy terapeuci. Jest to proces, który wymaga czasu i pracy nad sobą, aby rozwinąć umiejętności potrzebne do osiągnięcia samodzielności i niezależności. Na szczęście istnieje wiele organizacji i instytucji, które oferują wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością, także na Powiślańskiej Szkole Wyższej. Organizacje i zrzeszenia pomagają studentom w osiągnięciu samodzielności i niezależności.
Warto dodać, że Powiślańska Szkoła Wyższa ma specjalne programy i udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnością, na przykład możliwość skorzystania z pomocy asystenta ds. niepełnosprawności, konsultanta edukacyjnego, specjalisty w obszarze technologii wspierających. Dodatkowo w ramach projektu pn. „Dostępna i bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” są zainstalowane oznaczenia w alfabecie Braille’a, systemy nawigacji dla osób niewidomych. A także przeprowadzona zostanie adaptacja kluczowych pomieszczeń (sale wykładowe, toalety, ciągi komunikacyjne) dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
Samodzielność i niezależność pozwalają na kształtowanie własnego życia, podejmowanie decyzji, realizację celów i zdobycie większej równości. Jednak, aby to osiągnąć, studenci z niepełnosprawnością potrzebują wsparcia i zrozumienia ze strony innych ludzi. Dlatego ważne jest, aby studenci i uczelnie zapewniały odpowiednie środowisko i narzędzia dla tych studentów. To zdecydowanie ułatwia proces adaptacji i rozwój dla studentów ze szczególnymi potrzebami.
Bibliografia
- Grabowska, E., & Szwelnik, A. (2019). Samodzielność i niezależność studentów z niepełnosprawnością intelektualną na studiach wyższych. Rocznik Pedagogiczny, 12.
- Zawiła-Niedźwiecki, J. (2017). Samodzielność i niezależność studentów z niepełnosprawnością na uczelni wyższej. In Rząd, K., Sulik-Górecka, M., & Fabisiak, P. (Eds.), Wybrane zagadnienia edukacji i rehabilitacji (pp. 235-246). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Szydłowska, M. (2016). Samodzielność i niezależność osób z niepełnosprawnością w kontekście studiów wyższych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2(133).
- Skrzypczyńska, K. (2012). Samodzielność i niezależność studenta z niepełnosprawnością. In Człowiek w społeczeństwie informacyjnym (pp. 451-461). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
- Slanzi, J., & Sowa, M. (2011). Samodzielność studenta niepełnosprawnego na studiach wyższych. Ruch Pedagogiczny, 4(98).
Autor tekstu
Katarzyna Czemierska
Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Trener, szkoleniowiec.
Autorka poradnika dla studentów oraz wykładowców „Prawa i obowiązki studentów i doktorantów z niepełnosprawnością na polskich uczelniach”. Propagatorka przełamywania stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnością. Angażuje się w włączanie osób z niepełnosprawnością w każdą sferę życia. Prowadzi szkolenia z zakresu savoir-vivre wobec osoby z niepełnosprawnością, projektowania uniwersalnego w kontekście niepełnosprawności, dostępności i wiele innych. Katarzyna jest bardzo zaangażowana we wspieranie osób z niepełnosprawnościami i pomaganie im w osiągnięciu ich celów. Stara się budować indywidualne podejście do każdego uczestnika, dostosowując treningi i ćwiczenia do ich potrzeb i możliwości. Doceniając różnorodność i indywidualność każdej osoby, Katarzyna skupia się na rozwijaniu umiejętności funkcjonalnych, integracji społecznej i promowaniu samodzielności.
Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Data sporządzenia artykułu: 22.11.2023 r.