W dzisiejszym społeczeństwie coraz większy nacisk kładzie się na równość i integrację wszystkich grup społecznych. Pomimo tego, wiele grup wciąż spotyka się z dyskryminacją na różnych poziomach życia społecznego. Jedną z tych grup są studenci z niepełnosprawnościami, którzy nadal borykają się z różnymi formami dyskryminacji na uczelniach.

Znaczenie ochrony praw studentów z niepełnosprawnościami

Ochrona praw studentów z niepełnosprawnościami jest bardzo istotnym zagadnieniem, któremu społeczeństwo i uczelnie powinny poświęcać większą uwagę. Niedawne postępy w obszarze ochrony praw człowieka i poprawy równouprawnienia wpłynęły na zmianę podejścia do tych osób. Pomimo tego, wciąż istnieje wiele wyzwań, z którymi zmagają się studenci z niepełnosprawnościami na uczelniach.

Edukacja i infrastruktura dla studentów z niepełnosprawnościami

Jednym z obszarów, gdzie to szczególnie dotyczy, jest edukacja, zwłaszcza uniwersytecka. Wiele uczelni podejmuje kroki w celu ochrony praw studentów z niepełnosprawnościami przed dyskryminacją, jednak wciąż istnieje wiele wyzwań do pokonania. Podstawową zasadą w ochronie praw studentów z niepełnosprawnościami jest zapewnienie im równej szansy na dostęp do edukacji. W tym celu wiele uczelni inwestuje w infrastrukturę i technologie, takie jak windy, podjazdy dla wózków inwalidzkich, dostępne toalety dla osób niepełnosprawnych, a także narzędzia wspomagające naukę, takie jak nagrania wykładów czy materiały w formie dostępnej dla osób niewidomych. Uczelnie starają się również zapewnić odpowiednie wsparcie dla trudniejszych aspektów studiów, takich jak dostosowanie egzaminów i testów do indywidualnych potrzeb studenta.

Aspekty psychologiczne i społeczne

Nie można jednak zapominać o psychologicznym aspekcie studiowania. Bardzo ważne jest, aby studenci z niepełnosprawnościami czuli się akceptowani i doceniani przez społeczność akademicką. W tym celu uczelnie organizują szkolenia dla personelu, mające na celu zwiększenie świadomości na temat potrzeb i wyzwań, z jakimi borykają się studenci z niepełnosprawnościami. Ponadto, powinny być tworzone programy wsparcia, które umożliwiają studentom z niepełnosprawnościami korzystanie z doświadczenia i wiedzy osób o podobnych doświadczeniach. To wszystko pomaga w budowaniu atmosfery tolerancji i akceptacji.

Edukacja i walka ze stereotypami

Niestety, mimo że na wielu uniwersytetach podejmuje się działania w celu zapewnienia ochrony i równych szans dla studentów z niepełnosprawnościami, nadal istnieją przypadki dyskryminacji. Często wynika to z braku świadomości i zrozumienia ze strony innych studentów i personelu akademickiego. Wielu ludzi może mieć stereotypowe wyobrażenia na temat niepełnosprawności, co prowadzi do niewłaściwego traktowania i marginalizacji tych studentów. Dlatego tak ważne jest prowadzenie edukacji na temat niepełnosprawności. Wprowadzenie programów na uniwersytetach, które zwiększają świadomość i wiedzę o niepełnosprawności, może stworzyć bardziej empatyczną i akceptującą społeczność akademicką. Działania takie jak warsztaty, wystąpienia publiczne i panele dyskusyjne z osobami z niepełnosprawnościami mogą pomóc w zmianie postaw i przekonań. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i grupami wsparcia jest również kluczowa w budowaniu inkluzji i eliminowaniu dyskryminacji.

Potrzeba dalszych działań i zmian prawnych

W niektórych przypadkach istnieje również potrzeba rozszerzenia istniejących przepisów i regulacji, aby zapewnić pełniejszą ochronę praw studentów z niepełnosprawnościami. Wiele krajów wprowadziło już prawa chroniące osoby z niepełnosprawnościami przed dyskryminacją w różnych obszarach życia, w tym w edukacji. Jednak wciąż istnieją luki prawne, które mogą prowadzić do nierównego traktowania studentów. Warto kontynuować prace legislacyjne, mające na celu usunięcie tych luk i zapewnienie pełnej ochrony prawnej studentom z niepełnosprawnościami.

 

Podsumowując, ochrona praw studentów z niepełnosprawnościami przed dyskryminacją jest ważnym aspektem równości w edukacji. Jednakże, aby osiągnąć całkowitą równość w tym obszarze, niezbędne są dalsze działania. Uczelnie powinny kontynuować inwestowanie w infrastrukturę i technologie wspomagające naukę, organizować szkolenia, programy wsparcia i edukację, aby zwiększyć świadomość i zrozumienie niepełnosprawności. Ponadto, konieczne jest rozszerzenie i wzmocnienie obecnych praw i regulacji w celu zapewnienia pełnej ochrony prawnej studentom z niepełnosprawnościami. Tylko wówczas możliwe będzie stworzenie naprawdę równych szans dla wszystkich studentów.

 

Bibliografia

  1. Krauze, M., & Żur, K. (2017). Prawa osób niepełnosprawnych w Polsce: normy, instytucje, problemy. Warszawa: Wolters Kluwer.
  2. Glińska, A., & Rabiej, M. M. (2015). Prawa i wyzwania studentów z niepełnosprawnościami. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  3. Rzońca, A., & Dziewulska, A. (2011). Ochrona praw osób niepełnosprawnych w Polsce. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  4. Wasilewska, O. (2009). Problemy niepełnosprawności i ich rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Skrobek, E. (2008). Prawo niepełnosprawnych: dostęp do nauki i kultury. Warszawa: Wolters Kluwer.
  6. Skoczylas, M. (2007). Prawo niepełnosprawnych: możliwości i inne nierówności. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.

Autor tekstu

ŁUKASZ KOZAK

Trener przygotowania mentalnego, doradca zawodowy. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej. Jest ekspertem w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością, specjalizuje się w life coachingu i coachingu, w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w instytucjach pomocy społecznej, firmach i dla osób prywatnych. Od kilku lat pracuje jako doradca zawodowy, gdzie wspiera osoby z niepełnosprawnością w zaplanowaniu i wdrożeniu w życie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej; pomaga w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Dodatkowo, specjalizuje się w szkoleniach dla pracodawców, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnością w swojej firmie. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i uświadomienie pracodawców o potrzebach osób z niepełnosprawnością, właściwą adaptację pomieszczeń i otoczenia stanowiska pracy osoby z niepełnosprawnością. Łukasz prowadzi także szkolenia z zakresu komunikacji z osobą z niepełnosprawnością oraz zasad savoir vivre wobec osoby z niepełnosprawnością. Podczas szkoleń porusza niezwykle ważne kwestie przełamywania stereotypów dotyczących pracowników z niepełnosprawnością oraz reagowania i udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu pracownika z niepełnosprawnością.

 

„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”

 
Data sporządzenia artykułu: 24.11.2023 r.