Każdy student zasługuje na równą szansę w edukacji, niezależnie od swoich zdolności i ewentualnych niepełnosprawności. Dlatego ważne jest, aby szkoły i uczelnie dostarczały nowoczesne i innowacyjne metody wsparcia dla studentów z niepełnosprawnością. W ostatnich latach wiele instytucji edukacyjnych wprowadziło różne narzędzia, technologie i programy mające na celu ułatwienie nauki dla tych studentów.
Technologie asystujące
Jednym z najbardziej efektywnych i innowacyjnych narzędzi wsparcia dla studentów z niepełnosprawnością są technologie asystujące. Dzięki nim studenci z różnymi trudnościami mogą korzystać z komputerów, tabletów i innych urządzeń elektronicznych, aby ułatwić sobie dostęp do materiałów edukacyjnych. Technologie takie jak oprogramowanie do rozpoznawania mowy, specjalne klawiatury, urządzenia dźwiękowe czy programy do zmiany rozmiaru czcionek są tylko niektórymi z wielu dostępnych rozwiązań. Dzięki nim studenci mogą korzystać z treści dydaktycznych w sposób bardziej dostępny i przyjazny dla swoich indywidualnych potrzeb.
Platformy e-learningowe
Platformy e-learningowe to kolejne innowacyjne narzędzia, które znacząco ułatwiają studentom z niepełnosprawnością naukę na uczelniach. Dostęp do edukacji przez internet daje im swobodę korzystania ze studiów w elastycznym czasie i miejscu, które najlepiej odpowiada ich indywidualnym potrzebom. w ramach tych platform studenci mogą korzystać z różnych materiałów dydaktycznych, w tym nagrań wykładów, prezentacji multimedialnych i interaktywnych quizów. Systemy e-learningowe często oferują także opcje personalizacji, dzięki którym studenci mogą dostosować treści do swoich własnych preferencji.
Partnerstwo z organizacjami społecznymi
Współpraca szkół i uczelni z organizacjami zajmującymi się niepełnosprawnością jest kluczowa dla innowacyjnego wsparcia edukacji studentów. Działające w tej dziedzinie organizacje często mają specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, które mogą przekazać szkołom i uczelniom. Partnerstwo z nimi pozwala na tworzenie skutecznych programów i usług wymaganych przez studentów z niepełnosprawnością. Regularne konsultacje, spotkania i wspólne projekty to tylko kilka aspektów takiego partnerstwa. Współpraca ta umożliwia instytucjom edukacyjnym lepsze zrozumienie potrzeb swoich studentów i dostosowanie swoich działań do nich.
Systemy pomocy i wsparcia
Innowacyjne metody wsparcia edukacji studentów z niepełnosprawnością obejmują także systemy pomocy. Dedykowani specjaliści, którzy zapewniają indywidualne wsparcie i pomoc w nauce, są niezwykle ważnym elementem dla tych studentów. Specjaliści mogą pomóc w zrozumieniu i przyswojeniu materiału, udzielać dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania oraz dostarczać motywacji i wsparcia emocjonalnego. Mogą również stosować różne metody i techniki dydaktyczne odpowiadające indywidualnym preferencjom i potrzebom studenta.
Technologie wspomagające
Technologie wspomagające stanowią kluczowe narzędzie dla studentów z niepełnosprawnościami. Różnorodne aplikacje, oprogramowanie i narzędzia dostosowane do indywidualnych potrzeb pomagają w komunikacji, przetwarzaniu informacji, czytaniu, pisaniu i innych aspektach edukacji. Przykłady takich technologii to syntezatory mowy, aplikacje do rozpoznawania tekstu, e-booki, programy do notowania głosowych czy narzędzia do kontroli komputera za pomocą ruchu gałki ocznej. W ramach projektu „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” uczelnia zakupiła jednoręczną klawiaturę komputerową, lupy elektroniczne dla słabowidzących, drukarkę braille’a BookMaker oraz wiele innych urządzeń. Planowany jest też zakup ekranów dla osób niedowidzących lub słabo widzących, urządzeń lektorskich typu Auto-Lektor Braille, wielofunkcyjnego urządzenia dla niewidomych typu IBAI z głosami Acapella, programów udźwiękawiających typu ZoomText, MagReader, oprogramowania OCR typu ABBYYFineReader OCR.
Wszystko z myślą o dostępności dla osób niewidomych, słabosłyszących oraz z niepełnosprawnością ruchową.
Przyjazne dla niepełnosprawnych miejsca nauki
Wsparcie edukacji studentów z niepełnosprawnościami wymaga nie tylko technologicznych rozwiązań, ale także odpowiednich miejsc nauki. Wiele uniwersytetów przeznacza środki na dostosowanie swoich budynków i sal, tak aby były przystępne dla osób z niepełnosprawnościami. Również nowoczesne miejsca nauki oferują specjalne narzędzia i sprzęt, które umożliwiają studentom z niepełnosprawnościami angażowanie się w praktyczne zajęcia i realizację projektów.
Innowacyjne metody wsparcia edukacji studentów z niepełnosprawnością mają na celu uwzględnienie ich indywidualnych potrzeb i umożliwienie im w pełni wykorzystać swoje potencjały. Poprzez zastosowanie technologii asystujących, platform e-learningowych, partnerstwa z organizacjami społecznymi oraz systemów pomocy i wsparcia, uczelnie stają się bardziej dostępne i przyjazne dla studentów z niepełnosprawnością. Ponadto, te innowacyjne metody wsparcia zachęcają do większej integracji studentów z niepełnosprawnością w społeczności akademickiej, co przyczynia się do budowania równego systemu edukacji.
Bibliografia
- Garbat, M. (2017). Metody wspomagania edukacji studentów z niepełnosprawnością w szkolnictwie wyższym. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3).
- Tomaszewska-Lipczyńska, M. (2014). Innowacyjne metody wspierania studentów z niepełnosprawnością w procesie edukacyjnym. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, (2).
- Byra, T. (2011). Innowacyjne metody wspomagania edukacji studentów z niepełnosprawnością intelektualną w szkolnictwie wyższym. Studia Edukacyjne, (24).
- Golba, M. (2009). Innowacyjne metody wspierania studentów z niepełnosprawnością w procesie edukacji. Studia Pedagogiczne, (21).
- Jarosz, M. (2005). Innowacyjne metody wspierania edukacji studentów z niepełnosprawnością w szkole wyższej. Edukacja Informatyczna w Politechnice Świętokrzyskiej, (58).
- Klim-Klimaszewska, A. (2013). Innowacyjne metody wsparcia edukacji studentów z niepełnosprawnością sensoryczną na studiach wyższych. Studia Edukacyjne, (27).
- Włodkowski, R. (2010). Innowacyjne metody wspierania edukacji studentów z niepełnosprawnością intelektualną. Edukacja, (1).
Autor tekstu:
JOANNA NAGNAJEWICZ
Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Trener, szkoleniowiec. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie realizacji szkoleń, przede wszystkim z zakresu dostępności (przede wszystkim cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej), projektowania uniwersalnego oraz obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami. Specjalistka ds. aktywizacji osób ze specjalnymi potrzebami. Prowadzi szkolenia dla pracodawców z zakresu Zatrudniania osoby z niepełnosprawnością, Dostępności w miejscu pracy oraz Savoir-vivre w stosunku do pracownika z niepełnosprawnością.
„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 25.11.2023 r.