W ostatnich latach mówi się coraz więcej o równości osób z niepełnosprawnością. Już dawno minęły czasy, kiedy osoby z różnymi niepełnosprawnościami były wykluczone społecznie i nie miały możliwości rozwoju i pełnego uczestnictwa w różnych dziedzinach życia. Tym bardziej nie miały możliwości edukacji i rozwijania swoich pasji. Dziś nastawienie społeczeństwa na rozwój osób z niepełnosprawnością staje się coraz bardziej powszechne, co jest bardzo ważne dla ich samorealizacji i spełnienia.
Istnieje wiele sposobów, w jakie społeczeństwo może manifestować swoje nastawienie na rozwój osób z niepełnosprawnością. Po pierwsze, ważne jest likwidacja barier architektonicznych, które uniemożliwiają osobom z niepełnosprawnością swobodne poruszanie się i korzystanie z publicznych miejsc. Również specjalistyczne urządzenia, takie jak windy i podjazdy, które ułatwiają dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich, są niezbędne w budynkach użyteczności publicznej.
Następnie, osobom z niepełnosprawnością należy zapewnić równy dostęp do edukacji. To oznacza, że uczelnie powinny być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, a wykładowcy powinni być odpowiednio przeszkoleni w zakresie pracy z tymi osobami. Dzięki temu, osoby z niepełnosprawnością będą miały możliwość rozwijania swoich zdolności i talentów, jak każdy inny człowiek.
Kolejnym istotnym aspektem jest zapewnienie równej aktywności zawodowej dla osób z niepełnosprawnością. Przez wiele lat osoby te były ograniczone w wyborze pracy ze względu na swoje niepełnosprawności. Jednak zmienia się to stopniowo, ponieważ firmy i organizacje zdają sobie sprawę z korzyści płynących z zatrudnienia pracowników z niepełnosprawnościami. Osoby te mogą przynieść firmom różnorodność perspektyw i umiejętności, które przekładają się na lepsze rezultaty.
Również w sferze kultury i rozrywki coraz więcej wydarzeń jest przygotowywanych z myślą o osobach z niepełnosprawnością. Wiele teatrów, kin i innych placówek kulturalnych ma specjalne seanse i przedstawienia dla osób niewidomych lub głuchoniemych. Ponadto, organizowane są specjalne warsztaty i zajęcia artystyczne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, które umożliwiają im rozwijanie swoich zdolności twórczych.
Niemniej jednak, mimo wszystkich postępów, jakie zrealizowano, nadal istnieje wiele wyzwań, przed którymi stoimy w zakresie nastawienia na rozwój osób z niepełnosprawnością. Społeczeństwo musi przezwyciężyć stereotypy i uprzedzenia wobec osób z niepełnosprawnościami. Ważne jest, aby zrozumieć, że każda osoba ma indywidualne zdolności i potencjał, niezależnie od swojej niepełnosprawności. Wiele osób z niepełnosprawnościami odnosi sukcesy zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej. Ważne, aby dawać im szansę na rozwój i samorealizację.
Również rodziny osób z niepełnosprawnością muszą otrzymać wsparcie i pomoc w zakresie opieki nad swoimi bliskimi. Mogą to być usługi opiekuńcze, specjalistyczna rehabilitacja, ale również wsparcie emocjonalne i psychiczne. Rodziny osób z niepełnosprawnościami często stoją przed trudnościami i wyzwaniami, które wymagają szczególnej uwagi i wsparcia ze strony społeczeństwa.
Ważne jest, aby rozwijać i promować świadomość społeczną na temat niepełnosprawności i jej różnorodności. Tylko dzięki edukacji i otwartości społeczeństwa na te kwestie, możemy stworzyć równą społeczność dla wszystkich. Powszechne nastawienie na rozwój osób z niepełnosprawnością wymaga współpracy i zaangażowania ze strony wszystkich – rządów, organizacji, społeczeństwa i samych osób z niepełnosprawnościami.
Podsumowując, nastawienie społeczeństwa na rozwój osób z niepełnosprawnością jest kluczowe dla tworzenia sprawiedliwego społeczeństwa. Rozwiązanie barier architektonicznych, zapewnienie równego dostępu do edukacji i pracy oraz promowanie świadomości społecznej i wsparcie dla rodzin osób z niepełnosprawnością są niezbędnymi elementami tego procesu. Wszystkie osoby, niezależnie od swojej niepełnosprawności, mają prawo do pełnego rozwoju i realizowania swoich marzeń.
Bibliografia
- Gajewska, E. (red.) (2017). Edukacja osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
- Gołaszewska, D. (2013). Pedagogika zdrowotna w pracy z osobami z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Grzasko, A., & Maciejewska, E. (red.) (2014). Osoby z niepełnosprawnością. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kuś, W. (red.) (2014). Terapia zajęciowa dla osób z niepełnosprawnością. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Nowakowska, E., & Krasowska, T. (2016). Kształcenie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Ślusarczyk, A., & Piech, J. (2009). Osoby z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym. Gdańsk: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
ŁUKASZ KOZAK
Trener przygotowania mentalnego, doradca zawodowy. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.
Jest ekspertem w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością, specjalizuje się w life coachingu i coachingu w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w instytucjach pomocy społecznej, firmach i dla osób prywatnych. Od kilku lat pracuje jako doradca zawodowy, gdzie wspiera osoby z niepełnosprawnością w zaplanowaniu i wdrożeniu w życie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej; pomaga w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Dodatkowo, specjalizuje się w szkoleniach dla pracodawców, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnością w swojej firmie. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i uświadomienie pracodawców o potrzebach osób z niepełnosprawnością, właściwą adaptację pomieszczeń i otoczenia stanowiska pracy osoby z niepełnosprawnością.
Łukasz prowadzi także szkolenia z zakresu komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, zasady savoir vivre wobec osoby z niepełnosprawnością. Podczas szkoleń porusza niezwykle ważne kwestie przełamywania stereotypów dotyczących pracowników z niepełnosprawnością oraz i reagowania/udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu pracownika z niepełnosprawnością.
„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 27.11.2023 r.