W dzisiejszych czasach coraz większą uwagę poświęca się zagadnieniom dotyczącym integracji osób z niepełnosprawnością w różnych sferach życia społecznego. Jednym z zadań, przed którymi staje społeczeństwo, jest zapewnienie odpowiednich perspektyw zawodowych dla studentów z niepełnosprawnością na Powiślańskiej Szkole Wyższej.

Pielęgniarstwo

Studenci z niepełnosprawnością mogą wykorzystać swój potencjał w pracy w dziedzinie pielęgniarstwa poprzez udział w procesie opieki nad pacjentami. Mogą pomagać w opiekowaniu się chorymi, udzielaniu pierwszej pomocy, monitorowaniu parametrów życiowych pacjentów itp. Osoby z niepełnosprawnością mają wiele do zaoferowania w kontekście pielęgniarstwa. Już sama niepełnosprawność może sprawić, że takie osoby posiadają lepsze rozumienie i empatię wobec pacjentów, którzy również mierzą się z trudnościami fizycznymi lub psychicznymi. Mogą one zrozumieć i współczuć z ludźmi znajdującymi się w trudnej sytuacji zdrowotnej, ponieważ sami doświadczyli takich trudności. Ponadto, osoby z niepełnosprawnością zazwyczaj posiadają bardzo silną motywację i determinację. Mierząc się na co dzień z wieloma barierami i przeciwnościami, są gotowe do pokonywania trudności, które mogą wynikać z wykonywanej pracy pielęgniarki. Ich wytrwałość i silna wola mogą stanowić inspirację dla innych pracowników opieki medycznej oraz pacjentów.

W dziedzinie pielęgniarstwa znajduje się wiele różnorodnych obszarów, w których osoby z niepełnosprawnością mogą znaleźć swoje miejsce. Praca w szpitalach, klinikach, domach opieki czy hospicjach to tylko niektóre z możliwości. Istnieją także specjalizacje, takie jak pielęgniarstwo rehabilitacyjne, opieka nad osobami starszymi czy pielęgniarstwo psychiatryczne, w których osoby z niepełnosprawnością mogą wykorzystać swoje unikalne umiejętności i doświadczenia. Są również możliwości pracy w administracji szpitalnej lub innych instytucjach medycznych.

Ekonomia

Kolejnym kierunkiem, w którym można wykorzystać potencjał osób z niepełnosprawnością na Powiślańskiej Szkole Wyższej, jest ekonomia. Studenci z niepełnosprawnością posiadają wiele cennych cech, które mogą przyczynić się do rozwoju firmy. Są to m.in. determinacja, zdolność do podejmowania ryzyka, umiejętność kreatywnego myślenia i elastyczność. Te właśnie cechy są niezwykle ważne w zarządzaniu zasobami ludzkimi i w podejmowaniu kluczowych decyzji w firmie. Ponadto, osoby z niepełnosprawnością mogą wykorzystać swój potencjał również jako analitycy, doradcy czy specjaliści od zarządzania finansami. Mając specjalistyczną wiedzę na temat ekonomii, są w stanie dokonywać analiz rynkowych, prognozować trendy gospodarcze czy przygotowywać strategie finansowe dla firm.

Kosmetologia

Kosmetologia jest jednym z kierunków na Powiślańskiej Szkole Wyższej, gdzie możliwości wykorzystania potencjału osób z niepełnosprawnością są szczególnie duże. Praca w tym zawodzie wymaga przede wszystkim umiejętności manualnych, kreatywności, precyzji oraz umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń i kosmetyków. Wielu ekspertów uważa, że osoby z niepełnosprawnością, które cierpią na różnego rodzaju dysfunkcje ruchowe, mogą posiadać szczególnie rozwiniętą zdolność skupienia się na drobiazgach oraz precyzyjnym wykonywaniu zadań. Mogą one doskonale sprawdzić się jako specjaliści w zakresie manicure, pedicure, makijażu, pielęgnacji ciała czy także fryzjerstwa.

Położnictwo

Kolejnym kierunkiem, który mogą wybrać studenci z niepełnosprawnością na Powiślańskiej Szkole Wyższej, jest położnictwo. Warto zauważyć, że położnictwo wymaga przede wszystkim wiedzy, umiejętności interpersonalnych i współpracy z pacjentką i zespołem medycznym. Osoby z niepełnosprawnością, mimo pewnych ograniczeń fizycznych, mogą doskonale spełniać te wymagania.

Dzięki postępom technologicznym i dostępności specjalistycznego sprzętu, osoby z niepełnosprawnością mogą być wyposażone w narzędzia ułatwiające wykonywanie zawodu położnej. Na przykład, osoby z niepełnosprawnością ruchową mogą korzystać z wózków elektrycznych, które pozwolą im na samodzielne przemieszczanie się po szpitalnych korytarzach i salach porodowych. Ponadto, istnieją rozwiązania technologiczne, takie jak programy komputerowe czy aplikacje mobilne, które mogą wspomagać pracę położnej. Dzięki nim osoby z niepełnosprawnością mogą brać udział w prowadzeniu dokumentacji medycznej, analizowaniu danych czy współpracy z innymi członkami zespołu medycznego.

Dietetyka

Studenci z niepełnosprawnością mogą wykorzystać swój potencjał na kierunku dietetyki na badanie i analizowanie danych dotyczących zdrowego żywienia. Dzięki swojej determinacji i skupieniu, takie osoby mogą osiągnąć wspaniałe wyniki w przeprowadzaniu badań i analizie statystycznej, co jest niezwykle istotne w dziedzinie dietetyki.

Kolejnym obszarem, w którym osoby z niepełnosprawnością mogą wykorzystać swoje umiejętności, jest doradztwo żywieniowe. Posiadają one nie tylko wiedzę teoretyczną na temat zdrowego odżywiania, ale również ogromną empatię i umiejętność słuchania. To sprawia, że są w stanie skutecznie doradzać pacjentom i pomagać im w osiąganiu swoich celów dietetycznych. Osoby z niepełnosprawnością często posiadają unikalne perspektywy i doświadczenia życiowe, które mogą przyczynić się do rozwoju dziedziny dietetyki. Na przykład, osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim może zdobyć wiedzę na temat dostępności zarówno fizycznej, jak i informacyjnej, i pomagać w projektowaniu diet dostępnych dla wszystkich, niezależnie od ich ograniczeń. Dodatkowo, osoby z niepełnosprawnością mogą również zająć się edukacją na temat zdrowego odżywiania. Mogą prowadzić warsztaty, seminaria lub kursy, w których dzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat tego, jak utrzymać zdrową dietę pomimo pewnych ograniczeń.

 

Należy pamiętać o tym, że perspektywy zawodowe dla studentów z niepełnosprawnością są zależne także od samego studenta. Osoby z niepełnosprawnościami posiadają ogromny potencjał zawodowy, który można wykorzystać. Ważne jest, aby dostosować środowisko pracy do ich potrzeb oraz zapewnić odpowiednie wsparcie i edukację. Włączenie tych osób do rynku pracy przyniesie korzyści zarówno dla nich samych, jak i dla firm i społeczeństwa jako całości.

 

Bibliografia

  1. Giermanowska, E., Kumaniecka-Wiśniewska, A., Racław M., Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Wyd. UW.
  2. Stolarczyk P., Osoby niepełnosprawne na rynku pracy, Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr.37, t.2.
  3. Główny Urząd Statystyczny, Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 roku, Warszawa 2008.
  4. Woźniak Z., Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością [w:] Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, red. A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2007.
  5. www.niepelnosprawni.gov.pl
  6. www.gus.pl

 

Autor tekstu:

ŁUKASZ KOZAK

Trener przygotowania mentalnego, doradca zawodowy. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej. Jest ekspertem w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością, specjalizuje się w life coachingu i coachingu w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w instytucjach pomocy społecznej, firmach i dla osób prywatnych. Od kilku lat pracuje jako doradca zawodowy, gdzie wspiera osoby z niepełnosprawnością w zaplanowaniu i wdrożeniu w&nsp;życie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej; pomaga w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Dodatkowo, specjalizuje się w szkoleniach dla pracodawców, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnością w swojej firmie. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i uświadomienie pracodawców o potrzebach osób z niepełnosprawnością, właściwą adaptację pomieszczeń i otoczenia stanowiska pracy osoby z niepełnosprawnością. Łukasz prowadzi także szkolenia z zakresu komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, zasady savoir vivre wobec osoby z niepełnosprawnością. Podczas szkoleń porusza niezwykle ważne kwestie przełamywania stereotypów dotyczących pracowników z niepełnosprawnością oraz i reagowania/udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu pracownika z niepełnosprawnością.

 

„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”

 

Data sporządzenia artykułu: 23.11.2023 r.