Niezależnie od poziomu edukacji, każdy student zasługuje na równe szanse i możliwości rozwoju. Jednak dla studentów z niepełnosprawnościami takie równe szanse często nie są dostępne. Edukacja w Polsce często nie jest odpowiednio dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co prowadzi do nierówności i ograniczeń w ich rozwoju osobistym i zawodowym. w akademickim świecie odgrywa to szczególnie istotną rolę, ponieważ wykształcenie jest kluczowym czynnikiem wpływającym na przyszłość każdego studenta.
Trudności w Studiowaniu
Społeczeństwo często przyjmuje, że studiowanie jest niemożliwe dla osób z niepełnosprawnościami, przez co tego rodzaju studentów spotyka wiele trudności. Jednak z odpowiednim dostosowaniem i wsparciem, osoby te są w stanie osiągnąć sukces akademicki na równi z innymi studentami.
Dostosowanie Infrastruktury
Podstawowym elementem zapewniającym równość szans dla studentów z niepełnosprawnościami jest odpowiednie dostosowanie infrastruktury uczelni. Przestrzeń powinna być przystępna i dostępna dla studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. To oznacza, że obiekty budowlane powinny być przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także wyposażone w odpowiednie udogodnienia dla osób niewidomych czy słabowidzących.
Wsparcie Specjalistyczne
Ważne jest również, aby uczelnie posiadały specjalistyczne ośrodki i zespoły, które mogą zapewnić odpowiednie wsparcie dla studentów z niepełnosprawnościami. Takie ośrodki powinny być wyposażone w sprzęt do nauki, który jest dostosowany do potrzeb studentów, takich jak komputery z dostępem do specjalistycznego oprogramowania czy systemy tłumaczenia języka migowego. Dodatkowo, zespoły specjalistów, takich jak pedagodzy specjalni czy psychologowie, powinni być dostępni dla studentów, aby pomóc w przystosowaniu się do nowej rzeczywistości.
Dostosowanie Procesu Nauki
Niezwykle istotne jest również dostosowanie procesu nauki i egzaminowania do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami. Uczelnia powinna zapewnić różne formy wsparcia, takie jak tłumacze języka migowego, transkrypcje lekcji, możliwość przedłużenia czasu na egzaminie czy dysponowanie egzaminami w formie dostosowanej do potrzeb studenta. W ten sposób studenci z niepełnosprawnościami mogą uczestniczyć w zajęciach i zdobywać wiedzę.
Eliminacja Dyskryminacji
Ważnym aspektem równości szans jest również eliminacja wszelkich form dyskryminacji i uprzedzeń wobec studentów z niepełnosprawnościami. Uczelnia powinna być otwarta i przyjazna dla wszystkich studentów, niezależnie od ich indywidualnych różnic. Szkoły i uczelnie powinny podjąć działania mające na celu zwiększenie świadomości o potrzebach i możliwościach studentów z niepełnosprawnościami, aby stworzyć atmosferę pełnej akceptacji i współpracy.
Rozwój Zawodowy
Kolejnym ważnym aspektem równości szans dla studentów z niepełnosprawnościami jest zapewnienie dostępu do możliwości rozwoju zawodowego. Programy praktyk, staży czy wymiany studenckiej powinny być dostępne dla wszystkich studentów, bez względu na ich niepełnosprawność. Uczelnie powinny współpracować z pracodawcami i innymi instytucjami, aby stworzyć możliwości rozwoju zawodowego dla studentów z niepełnosprawnościami i umożliwić im wejście na rynek pracy na równi z innymi absolwentami.
Edukacja Społeczeństwa
Ważnym aspektem równości szans dla studentów z niepełnosprawnościami jest również edukacja społeczeństwa o ich potrzebach i możliwościach. Społeczeństwo powinno być świadome, że osoby z niepełnosprawnościami mają takie same prawa do nauki i rozwoju jak inni. Eliminowanie stereotypów i negatywnych przekonań na temat niepełnosprawności jest kluczowe dla stworzenia równości szans.
Równość szans w akademickim świecie studentów z niepełnosprawnościami jest niezwykle ważnym celem, który powinien być realizowany na wszystkich poziomach edukacji. Poczynione postępy w tym obszarze są już widoczne, jednak nadal dużo pracy pozostaje do zrobienia. Każdy student, niezależnie od swojego stanu zdrowia, powinien mieć możliwość rozwoju i osiągnięcia sukcesu akademickiego. Społeczeństwo powinno dążyć do stworzenia otwartego i przyjaznego dla wszystkich środowiska edukacyjnego, w którym równość i szacunek są wartościami nadrzędnymi.
Bibliografia
- Boćkowski, L. (2018). Integracja społeczna i edukacyjna osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kulesza, S. (2016). Problemy adaptacji społecznej i edukacyjnej osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dzierżanowski, K. (2018). Bariera architektoniczna jako przeszkoda w dostępie osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 30(3).
- Gałkowska, M. (2014). Oczekiwania studentów niepełnosprawnych wobec polskich uczelni wyższych. Studia Edukacyjne, 30.
- Jabłońska-Zmysłowska, T., & Filipiak, E. (2019). Oczekiwania osób z niepełnosprawnościami wobec uczelni wyższych w Polsce. Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 64(4).
- Tomala, R. (2016). Oczekiwania osób niepełnosprawnych wobec uczelni wyższych w kontekście dostępności informacji i technologii. Pedagogika Społeczna. Czasopismo Interdyscyplinarne, 10(4).
Autor tekstu:
JOANNA NAGNAJEWICZ
Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Trener, szkoleniowiec. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie realizacji szkoleń, przede wszystkim z zakresu dostępności (przede wszystkim cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej), projektowania uniwersalnego oraz obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami. Specjalistka ds. aktywizacji osób ze specjalnymi potrzebami. Prowadzi szkolenia dla pracodawców z zakresu Zatrudniania osoby z niepełnosprawnością, Dostępności w miejscu pracy oraz Savoir-vivre w stosunku do pracownika z niepełnosprawnością.
„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 20.11.2023 r.