Student niesłyszący lub słabosłyszący powinien mieć stawiane takie same wymagania jak inni studenci. Dyplom ukończenia uczelni wyższej odpowiada jego umiejętnościom i kwalifikacjom nabytym w trakcie studiów.
- W rozmowie z osobą niesłyszącą lub słabosłyszącą należy zwracał się bezpośrednio do niej. Nawet jeśli w rozmowie uczestniczy tłumacz języka migowego.
- Pamiętaj, aby utrzymywać kontakt wzrokowy podczas rozmowy z osobą niesłyszącą lub słabosłyszącą, ponieważ niektóre osoby niesłyszące odczytują słowa z ruchu warg. Dlatego nie zasłaniaj ust rękami ani innymi przedmiotami (szalikiem, nie żuj gumy ani nie pal papierosów). Nie stawaj także pod słońce lub w zaciemnionych pomieszczeniach, gdzie kontakt wzrokowy będzie ograniczony.
- Prowadząc rozmowę z osobą niesłyszącą lub słabosłyszącą trzeba mówić z twarzą zwróconą w jej kierunku. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy osoba niesłysząca na nas patrzy, warto zwrócić jej uwagę poprzez na przykład pomachanie ręką.
- W rozmowie z osobą niesłyszącą lub słabosłyszącą należy mówić wyraźnie, ale w normalnym tempie. W żadnym przypadku nie należy krzyczeć, gdyż to może tylko utrudnił formę przekazu. Dodatkowo nie należy przesadnie artykułować każdego słowa lub mówić każde słowo oddzielnie, ponieważ rozmówca nie zrozumie kontekstu zdania. Zdanie nie powinny być długie.
- Zwracając się do osoby niesłyszącej lub słabosłyszącej powinniśmy formułować krótkie i zwięzłe zdania, tak aby osoba mogła bez problemu wszystko zrozumieć.
- Nauczyciel powinien mówić wyraźnie i jasno, aby zapewnić zrozumienie.
- Jeżeli osoba niesłysząca lub słabosłysząca nie zrozumie naszej wypowiedzi, powtórzmy ją zachowując kontakt wzrokowy i mówiąc krótko i w miarę wyraźnie.
- Jeżeli osoba niesłysząca lub słabosłysząca w dalszym ciągu nie będzie w stanie zrozumieć naszej wypowiedzi, wówczas możemy poprosić ją o napisanie odpowiedzi na kartce.
- Osoby niesłyszące lub słabosłyszące mogą skorzystać ze zmiany formy egzaminu na pisemny, za zgodą wykładowcy lub dziekana uczelni. Poziom egzaminu nie powinien różnić się od egzaminu studentów sprawnych.
- Warto zwrócić uwagę na dostępność odpowiednich narzędzi technologicznych, takich jak systemy pętli indukcyjnych czy napisy. Systemy pętli indukcyjnych są szczególnie przydatne w przypadku wykładów czy prezentacji, umożliwiając studentowi odbiór dźwięku bezpośrednio z urządzenia, bez konieczności korzystania z aparatów słuchowych. Natomiast napisy mogą byd stosowane w różnych sytuacjach, od filmów czy materiałów wideo, po wykłady czy prezentacje. Jest to szczególnie przydatne dla osób słabosłyszących, które mogą w ten sposób skrupulatnie śledzić treść.
- Warto zwrócić uwagę na zapewnienie odpowiednich oznaczeń i instrukcji dotyczących poruszania się po uczelni, tak aby osoby niesłyszące lub słabosłyszące mogły łatwo odnaleźć się w przestrzeni.
- W kontekście standardów obsługi i komunikacji ze studentem niesłyszącym lub słabosłyszącym nie można zapomnieć o odpowiednim szkoleniu dla nauczycieli i pracowników uczelni. Konieczne jest, aby pracownicy byli świadomi potrzeb i specyfiki osób niesłyszących lub słabosłyszących oraz mieli umiejętności niezbędne do efektywnej komunikacji. Szkolenie powinno obejmować takie aspekty jak zasady języka migowego, korzystanie z systemów pętli indukcyjnych czy stosowanie napisów.
- Ważne jest stworzenie odpowiednich warunków w sali lekcyjnej. Należy wybierać miejsca, gdzie niesłyszący lub słabosłyszący student będzie w stanie widzieć i słyszeć nauczyciela oraz inne ważne źródła dźwięku, takie jak prezentacje multimedialne czy filmy instruktażowe. Warto również unikać miejsc, gdzie będzie dużo hałasu lub zakłóceń dźwiękowych, które mogłyby utrudniać słyszenie.
- W przypadku, gdy konieczne jest przekazanie informacji na piśmie, tekst powinien być jasny, zrozumiały i przystosowany do poziomu studenta. Unikaj zbyt skomplikowanej terminologii.
- W przypadku słabosłyszących studentów, pisanie tekstów na tablicy lub wykorzystanie technologii wspomagających (np. projektor) mogą również zwiększyć zrozumienie.
- Ważne jest, aby nie oceniać studenta na podstawie jego niepełnosprawności, lecz traktować go jako osobę, która ma takie same prawa i możliwości jak każdy inny student.
Bibliografia
- Gburczyk, P., & Kruszewska-Michalak, I. (2018). Praktyki edukacyjne w pracy z osobami niesłyszącymi. Gdańsk: Wydawnictwo UG.
- Kapała, A. (2013). Wpływ komunikacji niewerbalnej na skuteczność edukacji uczniów niesłyszących. Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Kapała, A. (2020). Rozwój kompetencji komunikacyjnych w pracy z uczniem niesłyszącym. Cieszyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Skweres, M., & Banaszyk, I. (2015). Praca nauczyciela wobec ucznia niesłyszącego. Poradnik metodyczny. Lublin: Wydawnictwo Edukacyjne OPERON.
- Tęcza, M. (2014). Rola języka migowego w procesie nauczania uczniów niesłyszących. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Tęcza, M., & Gwizdała, R. (2012). Standardy pracy pedagogicznej wobec uczniów niesłyszących i słabosłyszących. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
- Czemiernicka K. Prawa i obowiązki studentów i doktorantów z niepełnosprawnością na polskich uczelniach, My Business Academy, Lublin
BEATA DREWIENKOWSKA
Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20 lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzania pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.
„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 14.11.2023 r.