Student niewidzący lub słabowidzący powinien mieć stawiane takie same wymagania jak inni studenci. Dyplom ukończenia uczelni wyższej odpowiada jego umiejętnościom i kwalifikacjom nabytym w trakcie studiów.

  1. Student niewidzący lub słabowidzący ma prawo do robienia notatek z zajęć poprzez nagrywanie (tylko do użytku osobistego). Aby polepszyć sobie warunki student może korzystać z własnego sprzętu, który pomaga mu pokonać bariery: notebook, maszyna brajlowska, pomoce optyczne.
  2. Wykładowca powinien głośno przeczytać to, co zapisuje na tablicy. Jeżeli jest taka możliwość student niewidzący lub słabowidzący ma prawo poprosić wykładowcę o przesłanie wykładu w formie elektronicznej. Może to obejmować teksty w formie nagrań audio lub w specjalnym formacie do czytania za pomocą czytnika ekranowego.
  3. Należy zasygnalizować osobie niewidomej lub słabowidzącej swoją obecność lub chęć opuszczenia pomieszczenia poprzez wypowiedzenie imienia lub podaniem 1informacji. Zadając pytanie sprecyzuj konkretnie do kogo je zadajesz poprzez wypowiedzenie imienia. Nigdy poprzez kiwnięcie głową, pokazanie palcem.
  4. W rozmowie z osobą niewidomą lub słabowidzącą nigdy nie używaj gestów lub mimiki. Ponieważ osoba nie będzie w stanie odczytać ich znaczenia. To może spowodować uczucie dyskomfortu.
  5. Jeżeli osoba niewidoma lub słabowidząca o to poprosi, można pomóc jej w przemieszczaniu się. Podczas prowadzenia osoby niewidomej lepiej jest, gdy osoba niewidoma trzyma się czyjegoś ramienia.
  6. Niewidomy student może korzystać z pomocy asystenta. W trakcie zajęć osoby niewidome mogą mieć trudności w samodzielnym wykonywaniu różnych czynności. Asystent może znacznie ułatwić proces nauki. Asystent pomoże zapisywać notatki, korzystać z komputera czy pomóc przemieszczać się po uczelni.
  7. Tłumacząc drogę osobie niewidomej lub słabowidzącej nie stosuj zwrotów takich, jak „tam”, „tutaj”. One są niezrozumiałe. Szczegółowo opisz sytuację. Na przykład dwadzieścia kroków na prawo. Najlepszym rozwiązaniem byłoby udzielenie pomocy osobie niewidomej poprzez zaprowadzenie do wybranego miejsca.
  8. Jeżeli osoba niewidoma porusza się z psem-przewodnikiem nie rozpraszaj go. Pamiętaj nie dotykaj psa. Nie zwracaj się do psa bez zgody właściciela. Pies jest ważnym elementem życia osoby niewidomej. To dzięki niemu, może swobodnie poruszać się bez pomocy osób trzecich.
  9. Jeżeli osoba niewidoma lub słabowidząca porusza się z pomocą laski, nigdy nie należy przestawiać, dotykać ani bawić się laską bez zgody właściciela.
  10. Jeżeli wchodzisz z osobą niewidomą lub słabowidzącą do nieznanego jej wcześniej pomieszczenia, staraj się opisać jak wygląda pomieszczenie. Powiedz, czy są jakieś przeszkody na drodze.
  11. Jeśli masz zajęcia ze studentem niewidomym lub słabowidzącym, ważne jest, aby sala była odpowiednio przygotowana. Na przykład należy usunąć wszelkie przeszkody z drogi, takie jak meble czy przedmioty, które mogą zagrażać bezpieczeństwu.
  12. Zawsze ostrzegaj przed przeszkodą, niebezpieczeństwo. Nawet wystająca płytka chodnika lub duży krawężnik może stanowić zagrożenie.
  13. Informacja dla osób niewidomych lub słabowidzących, o przeczytaniu książki lub artykułu, powinna być podana z wyprzedzeniem. Osoba niewidoma lub słabo widząca potrzebuje znacznie więcej czasu, aby przeczytać daną książkę.
  14. Student niewidomy lub słabowidzący może skorzystać ze zmiany formy egzaminu na pisemny, za zgodą wykładowcy lub dziekana uczelni. Poziom egzaminu nie powinien różnić się od egzaminu pozostałych studentów.
  15. Jeśli chcesz pokazać dokumenty, możesz przeczytać je na głos lub udostępnić w formie napisów na ekranie komputera. Wszystko to pomoże osobie z niepełnosprawnością wzroku czuć się komfortowo i zrozumieć treść naszej komunikacji.
  16. Osoby niewidome mogą potrzebować pomocy innych ludzi w wielu sytuacjach, ale ważne jest, aby zawsze pytać o zgodę i szanować ich decyzje. Nie należy zakładać, że osoba niewidoma zawsze potrzebuje naszej pomocy. Tym samym ważne jest, aby nie wchodzić w przestrzeń osobistą bez jej zgody.
  17. Ważne jest, aby nie oceniać studenta na podstawie jego niepełnosprawności, lecz traktować go jako osobę, która ma takie same prawa i możliwości jak każdy inny student.

Bibliografia

  1. Czemierska K., Prawa i obowiązki studentów i doktorantów z niepełnosprawnością na polskich uczelniach, My Business Academy, Lublin.
  2. Zadrożny J., Studenci niewidomi i słabo widzący – poradnik dla uczelni wyższych, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków.
  3. Szczupał B., Edukacja akademicka w kontekście jej dostępności dla studentów niewidomych
  4. Bilewicz, M. (2013). Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów niewidomych i słabo widzących. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej.
  5. Killian, M. (2016). Studenci z niepełnosprawnościami: doświadczenia, potrzeby, wyzwania. Forum Pedagogiczne.
  6. Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2016), Alter idem – student z niepełnosprawnością w systemie szkolnictwa wyższego. W: E. Zakrzewska-Manterys, J. Niedbalski (Red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji.
Autor tekstu:

BEATA DREWIENKOWSKA

Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20 lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzania pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.

Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Data sporządzenia artykułu: 14.11.2023 r.