Student z niepełnosprawnością ruchową powinien mieć stawiane takie same wymagania jak pozostali studenci. Dyplom ukończenia uczelni wyższej odpowiada jego umiejętnościom i kwalifikacjom nabytym w trakcie studiów.

  1. Każdy rodzaj niepełnosprawności narządu ruchu jest inny. Wynika z rodzaju niepełnosprawności lub przebiegu choroby.
  2. Zanim zaczniesz pomagać osobie z niepełnosprawnością ruchową, upewnij się czy tej pomocy potrzebuje. Osoby z niepełnosprawnością często wstydzą się poprosić o pomoc, choć jej potrzebują.

    Jeżeli osoba na wózku lub poruszająca się na kulach będzie chciała skorzystać z twojej pomocy, poproś o konkretne wskazówki związane z tym, jak masz postępować, żeby czuła się bezpiecznie. Nie pomagaj na siłę. Nie staraj się podkreślać jej niepełnosprawności poprzez współczucie, a nawet współczujący wzrok. To może sprawić, że osoba z niepełnosprawnością poczuje się w naszym towarzystwie niekomfortowo.

  3. Zapytaj dyskretnie studenta, co stanowi problem. W czym możesz mu pomóc, aby nie sprawić mu bólu lub nie zrobić krzywdy. Pamiętaj, że niepełnosprawność to też liczne choroby, które objawiają się bólami mięśni, stawów. Staraj się nie ściskać ramienia zbyt mocno podczas pomocy przy wchodzeniu po schodach. Nie układaj na siłę nóg osób na wózku inwalidzkim. Osoba z niepełnosprawnością ruchową zna swoje ciało i wie, w jakiej pozycji jest jej wygodnie.
  4. Pamiętaj, że wózek oraz kule to część przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością. Nie przesuwaj go z powodu braku miejsca. Nie opieraj się o kule osoby niepełnosprawnej. Nie siadaj na wózku bez zgody osoby z niepełnosprawnością.
  5. Gdy rozmawiasz z osobą poruszającą się na wózku lub chodzącą o kulach, utrzymuj z nią kontakt wzrokowy na podobnym poziomie. Nie patrz na nią z góry. Zrób kilka kroków w tył lub po prostu siądź tak, aby osoba z niepełnosprawnością nie musiała zadzierać głowy.

    Nie wpatruj się w wózek ani kule tak, jakbyś wstydził się przebywania w towarzystwie osoby z niepełnosprawnością. Pamiętaj niepełnosprawność nie jest powodem do wstydu, niezależnie czy dotyczy Ciebie, Twoich przyjaciół, rodziców itp.

  6. Nie bój się powiedzieć do osoby poruszającej się na wózku „idziesz”, „pójdziesz”. Na pewno zabrzmi to o wiele naturalniej, niż usilne próby znalezienia odpowiednika, jak na przykład słowo „pojedziesz”. Nie stawiaj osoby z niepełnosprawnością w niekomfortowej sytuacji.
  7. Osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim lub chodząca na kulach nie jest w stanie wszędzie dosięgnąć. Dlatego Twoja pomoc przyda się w momencie otworzenia drzwi, podania książki w czytelni. Wszędzie tam, gdzie osoba z niepełnosprawnością o to poprosi lub delikatnie zapytasz, czy nie potrzebuje pomocy.
  8. Osoby poruszające się na wózku lub na kulach mogą mieć duże trudności w poruszaniu się. Nie wszędzie zlikwidowano bariery architektoniczne. Na przykład wystające krawężniki, brak wind, nierówna nawierzchnia chodnika, śliska podłoga w budynku. To tylko niektóre bariery, które znacznie mogą utrudnić przemieszczanie się osób z niepełnosprawnością ruchową. Dlatego osoby te bez wsparcia i pomocy innych nie są w stanie same dotrzeć na zajęcia. Rozwiązaniem tego jest rozplanowanie zajęć w taki sposób, aby uniknąć zbędnego przemieszczania się pomiędzy zajęciami. Innym wyjściem jest skorzystanie ze wsparcia asystenta lub innych studentów.
  9. Osoby poruszające się przy pomocy kul często mają problemy z utrzymaniem równowagi. Nigdy nie chwytaj ich za ramiona bez uprzedzenia.
  10. Pamiętaj, że osoby z niepełnosprawnością ruchową bardzo często mają problemy ze sprawnością rąk. W efekcie czego nie są w stanie sporządzić notatek z zajęć. Student z niepełnosprawnością ruchową może skorzystać z prawa nagrywania zajęć (kamera, dyktafon), ale tylko do użytku osobistego.
  11. Osoby z niepełnosprawnością, które mają problem z pisaniem mogą skorzystać ze zmiany formy egzaminu na ustny, za zgodą wykładowcy lub dziekana uczelni. Poziom egzaminu nie powinien różnić się od egzaminu pozostałych studentów.
  12. Ważne jest, aby nie oceniać studenta na podstawie jego niepełnosprawności, lecz traktować go jako osobę, która ma takie same prawa i możliwości jak każdy inny student.

Bibliografia

  1. Byra, M. (2014). Edukacja inkludująca osób z niepełnosprawnością ruchową: zasady, rekomendacje, dobre praktyki. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
  2. Dębska, M., Dzięgiel, M., Goban-Klas, T., Kubioska, E., Orlik, E. (2020). Barierowe projekty edukacyjne: przykłady praktyk. Fundacja Działań na rzecz Społeczeństwa Wiedzy i Kultury, Warszawa.
  3. Kraniak, J., Kloch, A., Porada, M. (2015). Standardy obsługi i komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami – Poradnik dla osób z niepełnosprawnościami. Wydawnictwo Biblioteka Adamieckiego, Poznań.
  4. Orłowska-Kruk, M. (2019). Funkcjonalna wiedza w procesie kształcenia uczniów z niepełnosprawnością ruchową. W: Bonk, J., Górnik-Durose, M., Orłowska-Kruk, M.(red.), Funkcjonalny system kształcenia uczniów z dysfunkcją narządu ruchu (s. 26-43). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
  5. Czemierska K. Prawa i obowiązki studentów i doktorantów z niepełnosprawnością na polskich uczelniach, My Business Academy, Lublin
Autor tekstu:

BEATA DREWIENKOWSKA

Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20 lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzania pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.

Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Data sporządzenia artykułu: 14.11.2023 r.