Poszukiwanie pracy może być stresującym zadaniem dla każdego, ale dla studentów z niepełnosprawnością może to stanowić dodatkowe wyzwania. Pomimo różnych niepełnosprawności, wiele osób chce i potrafi pracować, dając się poznać jako wydajni i kompetentni pracownicy.

To dzięki technice aktywnego poszukiwania pracy, studenci z niepełnosprawnością mają możliwość zwiększenia swoich szans na znalezienie satysfakcjonującej pracy.

Po pierwsze, ważne jest, aby studenci z niepełnosprawnością byli świadomi swoich mocnych stron i umiejętności. Niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, każda osoba posiada unikalne cechy i talenty, które mogą być cenne dla potencjalnego pracodawcy. Znalezienie specjalizacji, która wykorzystuje te umiejętności, może znacząco zwiększyć szanse na znalezienie satysfakcjonującej pracy. Niezbędne jest więc uświadomienie sobie swoich mocnych stron i wykorzystanie ich podczas poszukiwania pracy.

Kolejnym krokiem jest zdefiniowanie swoich celów zawodowych. Przyjrzyjmy się umiejętnościom, doświadczeniom i zainteresowaniom, aby określić, jaką pracę chcemy wykonywać. Określmy również nasze oczekiwania dotyczące zarobków, elastyczności godzin pracy i dostosowania środowiska pracy do naszych potrzeb. To pomoże nam skupić się na konkretnych miejscach pracy i uniknąć rozczarowań.

Równie ważne jest, aby studenci z niepełnosprawnością nie ukrywali swojej niepełnosprawności przed potencjalnymi pracodawcami. Wielu pracodawców obecnie świadomie dąży do tworzenia różnorodnych zespołów, które obejmują osoby z różnymi doświadczeniami i umiejętnościami. Właśnie dlatego niepełnosprawność nie powinna być powodem do wstydu czy ukrywania. Ważne jest, aby otwarcie rozmawiać o swojej niepełnosprawności. To pozwoli pracodawcom dowiedzieć się więcej o kandydatach jako jednostkach, a nie tylko jako osobach z niepełnosprawnością.

Kolejnym istotnym krokiem jest przygotowanie profesjonalnego CV i listu motywacyjnego. CV powinno zawierać informacje o naszym wykształceniu, doświadczeniu zawodowym i umiejętnościach. Warto również podkreślić nasze osiągnięcia i wcześniej zdobyte nagrody. W liście motywacyjnym warto przedstawić nasze motywacje do podjęcia pracy, zainteresowania związane z daną branżą i gotowość do rozwoju zawodowego.

Ponadto, dobrze jest wykorzystywać specjalizowane platformy lub organizacje, które skupiają się na znalezieniu pracy dla osób z niepełnosprawnościami. Istnieje wiele programów i inicjatyw, które są stworzone z myślą o konkretnej grupie studentów z niepełnosprawnością, aby pomóc im w znalezieniu pracy i rozwinięciu umiejętności zawodowych. Takie platformy często posiadają informacje o dostępnych ofertach pracy i mogą pomóc w tworzeniu profesjonalnego CV czy listu motywacyjnego. Mogą być to zarówno warsztaty dotyczące tworzenia CV i listów motywacyjnych, jak i treningi rozmów kwalifikacyjnych. Działając we współpracy z tymi organizacjami, studenci z niepełnosprawnością mogą zdobyć cenne umiejętności niezbędne do skutecznego znalezienia pracy.

Ważnym elementem tej techniki jest również aktywne korzystanie z sieci kontaktów. Studenci z niepełnosprawnością mogą skorzystać z możliwości nawiązywania kontaktów na uczelni, w organizacjach studenckich, na praktykach czy stażach. Ważne jest, aby budować sieć kontaktów, które mogą pomóc w znalezieniu pracy dostosowanej do konkretnej niepełnosprawności.

Kolejnym krokiem w procesie poszukiwania pracy jest skonstruowanie listy potencjalnych pracodawców. Studenci z niepełnosprawnością powinni poszukać firm, które aktywnie promują integrację osób z niepełnosprawnością. Firmy te często prowadzą programy staży lub oferują praktyki dla osób z niepełnosprawnością. Korzystanie z portali społecznościowych, takich jak LinkedIn czy Facebook, może pomóc w identyfikacji takich firm oraz nawiązaniu kontaktów z innymi osobami z niepełnosprawnością, które już pracują w branży.

Następnym krokiem jest wyszukiwanie ofert pracy. Obecnie wiele firm ogłasza swoje wakaty w internecie na różnych portalach rekrutacyjnych, stronach internetowych lub mediach społecznościowych. Możemy również skorzystać z pomocy biur pośrednictwa pracy lub organizacji specjalizujących się w znalezieniu pracy dla osób niepełnosprawnych. Możemy sami szukać ofert pracy, ale warto również zarejestrować się jako osoba niepełnosprawna w lokalnym urzędzie pracy, ponieważ mogą oni oferować specjalne programy i wsparcie.

Gdy znajdziemy interesujące nas oferty pracy, warto przeprowadzić dokładne badania dotyczące danego pracodawcy. Dowiedzmy się o firmie, jej misji, wartościach i kulturze organizacyjnej. To pomoże nam odpowiedzieć na pytania w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej oraz pokaże nasze zainteresowanie danym pracodawcą.

Kolejnym krokiem jest przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej. Ważne jest, aby być dobrze przygotowanym do odpowiedzi na pytania dotyczące niepełnosprawności, tak aby pokazać pracodawcy, że jesteśmy gotowi na wyzwania i że nasza niepełnosprawność nie wpływa negatywnie na nasze zdolności do wykonywania pracy. Warto również przedyskutować z pracodawcą ewentualne dostosowania środowiska pracy, które mogą nam pomóc w wykonywaniu obowiązków.

Ostatnim krokiem techniki aktywnego poszukiwania pracy przez studentów z niepełnosprawnością jest stałe podtrzymywanie entuzjazmu i motywacj. Proces poszukiwania pracy może być frustrujący i zniechęcający, ale ważne jest, aby nie poddawać się i nie tracić wiary w swoje umiejętności. Istnieje wiele ofert pracy dla osób z niepełnosprawnością, które nie tylko dostarczają zatrudnienie, ale również oferują satysfakcję i rozwój zawodowy.

Podsumowując, technika poszukiwania pracy przez studentów z niepełnosprawnością może być wyzwaniem, ale z odpowiednim podejściem i odpowiednimi narzędziami, każdy student z niepełnosprawnością ma szansę na znalezienie satysfakcjonującej pracy. Ważne jest, aby być świadomym swoich mocnych stron, korzystać z dostępnego wsparcia, takiego jak specjalistyczne platformy czy doradcy ds. kariery zawodowej. Praca może być możliwa dla każdego, niezależnie od niepełnosprawności, o ile zastosuje się odpowiednie techniki poszukiwania pracy.

Bibliografia:

  1. Giermanowska, E., Kumaniecka-Wiśniewska, A., Racław M., Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Niedokończona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Wyd. UW.
  2. Stolarczyk P., Osoby niepełnosprawne na rynku pracy, Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr.37, t.2.
  3. Główny Urząd Statystyczny, Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 roku, Warszawa 2008.
  4. Woźniak Z., Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością [w:] Osoby z ograniczona sprawnością na rynku pracy, red. A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2007.
  5. www.niepelnosprawni.gov.pl.
  6. www.gus.pl
Autor tekstu:

ŁUKASZ KOZAK

Trener przygotowania mentalnego, doradca zawodowy. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.

Jest ekspertem w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością, specjalizuje się w life coachingu i coachingu w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w instytucjach pomocy społecznej, firmach i dla osób prywatnych. Od kilku lat pracuje jako doradca zawodowy, gdzie wspiera osoby z niepełnosprawnością w zaplanowaniu i wdrożeniu w życie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej; pomaga w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Dodatkowo, specjalizuje się w szkoleniach dla pracodawców, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnością w swojej firmie. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i uświadomienie pracodawców o potrzebach osób z niepełnosprawnością, właściwą adaptację pomieszczeń i otoczenia stanowiska pracy osoby z niepełnosprawnością.

Łukasz prowadzi także szkolenia z zakresu komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, zasady savoir vivre wobec osoby z niepełnosprawnością. Podczas szkoleń porusza niezwykle ważne kwestie przełamywania stereotypów dotyczących pracowników z niepełnosprawnością oraz i reagowania/udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu pracownika z niepełnosprawnością.

„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”

Data sporządzenia artykułu: 19.11.2023 r.