W dzisiejszym szybkim tempie życia, każdy z nas może doświadczyć różnych form stresu. W przypadku studentów, to szczególnie ważne, gdyż życie studenckie niesie ze sobą wiele wyzwań i oczekiwań. Dla studentów z niepełnosprawnością stres może być jeszcze bardziej dotkliwy, ponieważ muszą zmierzyć się nie tylko z wymaganiami akademickimi, ale również z wyzwaniami związanymi z ich niepełnosprawnością.
Istnieje wiele różnych metod radzenia sobie ze stresem, które mogą pomóc studentom z niepełnosprawnością zarządzać stresem i cieszyć się pozytywnym doświadczeniem studiowania.
Rozpoznawanie swoich ograniczeń
Przede wszystkim ważne jest, aby studenci z niepełnosprawnością zdawali sobie sprawę ze swoich ograniczeń i nie oczekiwali od siebie zbyt wiele. Dobrze jest zrozumieć, że każdy ma swoje indywidualne tempo i każdy jest w stanie osiągnąć sukces na swoich warunkach. Ważne jest, aby zaplanować swoje zadania i cele zgodnie z tymi własnymi możliwościami. Nie da się zrealizować wszystkiego jednocześnie, dlatego ważne jest, aby być realistą i przyjąć podejście krok po kroku.
Wsparcie społeczne
Drugim ważnym elementem jest rozmowa. Dobrze jest nie wytwarzać w sobie negatywnego napięcia i lęku, ale szukać wsparcia u innych. Biura ds. Niepełnosprawności na uczelniach zwykle są dostępne dla studentów z niepełnosprawnością i oferują im pomoc w różnych obszarach, takich jak dostosowania akademickie, pomoc w rozwiązywaniu problemów czy wsparcie emocjonalne. Przebywanie w otoczeniu ludzi, którzy rozumieją i akceptują sytuację studenta, może pomóc mu w radzeniu sobie ze stresem.
Wsparcie społeczne może odgrywać kluczową rolę w radzeniu sobie ze stresem. Dobrze jest się otoczyć ludźmi, którzy Cię rozumieją i wspierają. Może to być rodzina, przyjaciele, ale także organizacje studenckie lub grupy wsparcia dla osób z niepełnosprawnością. Pamiętaj, że nie jesteś sam – istnieją inni studenci stojący przed podobnymi wyzwaniami, z którymi możesz podzielić się swoimi doświadczeniami i zyskać nowe perspektywy.
Utrzymanie zdrowego stylu życia
Pokonywanie lęku i stresu to również kwestia utrzymania zdrowego stylu życia. Regularna aktywność fizyczna może być bardzo korzystna dla zarządzania stresem. Może to być krótka przerwa na spacer, joga czy nawet codzienna rutyna ćwiczeń. Ważne jest, aby znaleźć odpowiednią aktywność, która przynosi przyjemność i pozwala się zrelaksować. Dodatkowo, dbanie o zdrową dietę, odpowiednią ilość snu i unikanie używek mogą również wspomóc proces radzenia sobie ze stresem. Staraj się także znaleźć czas na relaksujące aktywności, takie jak medytacja czy czytanie, które pozwolą Ci na chwilę odpoczynku od codziennych obowiązków.
Kontrola nad myślami i emocjami
Kolejnym krokiem jest zapanowanie nad myślami i emocjami. W momencie stresu, nasze myśli mogą łatwo się rozbiec i skupiać tylko na negatywnych aspektach. Ważne jest, aby być świadomym swoich myśli i próbować skierować je na bardziej pozytywny tor. Techniki oddechowe i medytacja mogą być bardzo pomocne w uspokajaniu umysłu i ukierunkowywaniu na teraźniejszość. Warto również pamiętać, że z czasem i doświadczeniem stres staje się łatwiejszy do kontrolowania.
Planowanie czasu wolnego
Innym sposobem radzenia sobie ze stresem dla studentów z niepełnosprawnością może być planowanie czasu wolnego. Ważne jest, aby znaleźć czas na relaks, hobby lub spotkanie z przyjaciółmi. Tworzenie balansu między pracą a życiem osobistym może pomóc w utrzymaniu zdrowego umysłu i ciała. Bez względu na to, jak zapracowany jest student, zawsze istnieje potrzeba czasu na odpoczynek i odprężenie.
Wiarę w siebie
Wreszcie, niezależnie od trudności, niezależnie od nietypowego procesu nauki, warto wierzyć w siebie i w swoje umiejętności. Posiadanie pozytywnego nastawienia i wiary, że się uda, może znacznie pomóc w radzeniu sobie ze stresem. Samoakceptacja i docenianie swoich wysiłków są kluczowe. Każdy ma swoje wyjątkowe sukcesy i warto je zauważać i celebrować, nawet jeśli wydają się one małe.
Studenci z niepełnosprawnością mogą czuć większy stres w swoim życiu akademickim, ale istnieje wiele metod radzenia sobie ze stresem, które mogą pomóc im zarządzać tym wyzwaniem. Ważne jest, aby przyjąć swoje ograniczenia, szukać wsparcia u innych, dbać o zdrowy styl życia, kontrolować myśli i emocje, planować czas wolny oraz wierzyć w siebie. Istnieje wiele różnych technik i strategii, ale najważniejsze jest znaleźć to, co działa dla konkretnej osoby. Praca nad radzeniem sobie ze stresem jest procesem, który wymaga czasu, ale może przynieść ogromne korzyści w długim okresie.
Bibliografia
- Czerwiński, M. (2017). Jak radzić sobie ze stresem: Techniki i strategie. Gdańsk: GWP.
- Herman, J. (2019). Stres. Poradnik dla naukowców. Warszawa: Wydawnictwo Psychologiczne.
- Nieznański, M. (2015). Stres. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.
- Sęk, H. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Strelau, J. (2016). Psychologia temperamentu: Teorie, metody, zastosowania. Gdańsk: GWP.
- Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., & McCann, V. (2019). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
BEATA DREWIENKOWSKA
Trener mentalny, trener rozwoju osobistego, trener psychologii pozytywnej w biznesie, wykładowczyni (m.in. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, UMCS w Lublinie, Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni i innych), certyfikowana trenerka biznesu, edukatorka, prelegentka na konferencjach, doradca zawodowy. Ekspertka w dziedzinie projektowania uniwersalnego oraz dostępności. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej. Od 20 lat doradza i prowadzi szkolenia dla klientów z różnych branż. Specjalizuje się w szkoleniach i doradztwie w obszarach dostępności, projektowania uniwersalnego dla osób z niepełnosprawnością, komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, motywacji oraz zarządzania pracownikiem z niepełnosprawnością. Propaguje ideę zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Od kilku lat skutecznie dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu aktywizacji osób z niepełnosprawnością, dostępności, przyczyniając się do zatrudniania osób z niepełnosprawnością.
„Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00- A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”
Data sporządzenia artykułu: 19.11.2023 r.