Rynek pracy to miejsce, w którym łączą się przede wszystkim potrzeby pracodawców oraz umiejętności i kwalifikacje osób poszukujących pracy. Dla młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, jest to szczególnie wyzwanie. Jednak jeszcze większe wyzwania stają się przed nimi, jeśli do tej grupy należy również niepełnosprawność.

Warto podkreślić, że niepełnosprawność nie jest równoznaczna z brakiem umiejętności czy kwalifikacji. Wręcz przeciwnie, osoby z niepełnosprawnością często okazują się niezwykle zdeterminowane, samodzielne i pełne zapału do pracy. Mają także unikalne perspektywy i doświadczenia, które mogą przynieść wiele korzyści dla pracodawców. Dlatego też istotne jest edukowanie i świadomość pracodawców na temat możliwości, jakie kryją się w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnością.

Niepełnosprawność studenta może być przyczyną wielu trudności podczas szukania pracy. Przede wszystkim osoba taka może napotkać na liczne bariery dotyczące dostępu do miejsc pracy czy wykonywania określonych zadań. Niestety, dyskryminacja osób z niepełnosprawnością w miejscu pracy nadal jest zjawiskiem powszechnym. Pracodawcy często obawiają się, że osoby takie nie będą w stanie sprostać wymaganiom związanych z ich stanowiskiem. Co prowadzi do ograniczania ich szans na zatrudnienie.

Niepełnosprawność nie powinna być czynnikiem decydującym w znalezieniu pracy. Rynek pracy musi być przyjazny dla wszystkich pracowników, bez względu na ewentualną różnicę sprawności fizycznej czy umysłu. W tej kwestii wiele można zrobić zarówno przez ustawodawstwo jak również edukację społeczeństwa oraz promowanie równości szans każdego człowieka.

Studenci z niepełnosprawnością mogą skorzystać z różnych inicjatyw oraz wsparcia, które mogą ułatwić im wejście na rynek pracy. Jednym z takich narzędzi są programy praktyk czy staży, które pozwalają na zdobycie cennego doświadczenia zawodowego i rozwoju umiejętności. Dzięki nim osoba z niepełnosprawnością może udowodnić swoje kompetencje i umiejętności. To może zwiększyć jej szanse na znalezienie długoterminowego zatrudnienia.

Dodatkowo wszelkiego rodzaju kursy szkoleniowe dla osób z niepełnosprawnością mogą zwiększyć ich umiejętności i przygotować do pracy na rynku. Bardzo ważne jest, aby programy szkoleniowe były dostosowane do specjalnych potrzeb tych ludzi, biorąc pod uwagę zarówno aspekty techniczne jak również psychologiczne.

Student z niepełnosprawnością może skorzystać ze wsparcia organizacji pozarządowych, które odgrywają ogromną rolę w pomaganiu osobom ze szczególnymi potrzebami na rynku pracy. Takie organizacje często oferują poradnictwo, szkolenia czy dogodne ułatwienia, takie jak dostosowanie miejsca pracy czy pomoc osobistego asystenta. Działania takie jak mentoring czy też doradztwo zawodowe mogą znacznie zwiększyć szanse tych na rynku pracy.

Warto wspomnieć, że innowacyjne podejście do wyboru kierunku nauki i kształcenia może pomóc studentom z niepełnosprawnością podczas poszukiwania pracy. Zawsze może okazać się, że tradycyjny tryb pracy nie jest odpowiedni dla danej osoby. W takich sytuacjach warto poszukać alternatywnych ścieżek rozwoju, takich jak praca jako freelancer czy założenie własnej firmy. Daje to większą niezależność i możliwość dostosowania miejsca pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości.

Pomimo tych inicjatyw i wsparcia, studenci z niepełnosprawnością nadal mają trudności z wejściem na rynek pracy. Przede wszystkim potrzebne jest większe zaangażowanie pracodawców i edukacja na temat korzyści, jakie płyną z zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. Konieczne jest przełamanie stereotypów i przekonanie pracodawców, że osoba ze szczególnymi potrzebami może być równie efektywna i produktywna jak pozostali.

Ponadto, ważne jest także dostosowanie infrastruktury oraz miejsc pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Oznacza to nie tylko zapewnienie odpowiednich ułatwień technicznych, ale także stworzenie atmosfery przyjaznej, równościowej i tolerancyjnej w miejscu pracy. Wiele firm nie posiada odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiałaby osobom z niepełnosprawnością wykonywanie pracy. Brakuje np. dostosowanych toalet czy windy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Podsumowując, rynek pracy a niepełnosprawność studenta to temat, który wymaga wielu działań i zaangażowania ze strony zarówno osób z niepełnosprawnością, jak i pracodawców oraz instytucji państwowych. Jednak jeśli wszystkie te strony będą współpracować i działań to osoby z niepełnosprawnością mają równe szanse na zdobycie stałej oraz satysfakcjonującej pracy.

Bibliografia:

  1. Giermanowska, E., Kumaniecka-Wiśniewska, A., Racław M., Zakrzewska-Manterys, E. (2015). Niedokooczona emancypacja. Wejście niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych na rynek pracy. Wyd. UW.
  2. Stolarczyk P., Osoby niepełnosprawne na rynku pracy, Studia i prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr.37, t.2.
  3. Główny Urząd Statystyczny, Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 roku, Warszawa 2008
  4. Woźniak Z., Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością [w:] Osoby z ograniczona sprawnością na rynku pracy, red. A. Brzezioska, Z. Woźniak, K. Maj, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2007.
  5. www.niepelnosprawni.gov.pl.
  6. www.gus.pl.

Autor tekstu:

ŁUKASZ KOZAK

Trener przygotowania mentalnego, doradca zawodowy. Audytor dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej.

Jest ekspertem w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnością, specjalizuje się w life coachingu i coachingu w szczególności dla osób z grup defaworyzowanych. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w instytucjach pomocy społecznej, firmach i dla osób prywatnych.

Od kilku lat pracuje jako doradca zawodowy, gdzie wspiera osoby z niepełnosprawnością w zaplanowaniu i wdrożeniu w życie indywidualnej ścieżki kariery zawodowej; pomaga w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych.

Dodatkowo, specjalizuje się w szkoleniach dla pracodawców, którzy zatrudniają osoby z niepełnosprawnością w swojej firmie. Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i uświadomienie pracodawców o potrzebach osób z niepełnosprawnością, właściwą adaptację pomieszczeń i otoczenia stanowiska pracy osoby z niepełnosprawnością.

Łukasz prowadzi także szkolenia z zakresu komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, zasady savoir vivre wobec osoby z niepełnosprawnością. Podczas szkoleń porusza niezwykle ważne kwestie przełamywania stereotypów dotyczących pracowników z niepełnosprawnością oraz i reagowania/udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu pracownika z niepełnosprawnością.

“Publikacja została sfinansowana w ramach projektu nr POWR.03.05.00-00-A094/19 pt. „Dostępna bez barier Powiślańska Szkoła Wyższa” ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach: Osi Priorytetowej: III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działania 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.”

Data sporządzenia artykułu: 18.11.2023 r.