
WYDZIAŁ NAUK O ZDROWIU
Forma studiów: stacjonarne – tryb II – od czwartku do niedzieli
Poziom studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata
Tytuł zawodowy: licencjat
Liczba godzin praktyk zawodowych: 1200
Liczba godzin zajęć praktycznych: 1100
Liczba godzin ogółem: 2300
Pielęgniarstwo studia I stopnia w Powiślańskiej Szkole Wyższej na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Toruniu to kierunek, którego ukończenie umożliwia otrzymanie tytułu licencjata pielęgniarstwa jak i wszelkich niezbędnych umiejętości do wykonywania pracy pielęgniarki/ pielęgniarza.
Natomiast kontynuacja edukacji na studiach II stopnia, które trwają 2 lata, umożliwia absolwentom licencjatu PSW na pogłębienie uzyskanych umiejętności oraz powala na otrzymanie upustu w czesnym dzięki programom Uczelni.
Licencjackie studia pielęgniarskie mają na celu rzetelne przygotowanie studentów do pełnienia opieki pielęgniarskiej na najwyższym poziomie. Stąd też przekazywana im wiedza nie opiera się jedynie na teorii, ale i praktyce.
Licencjonowana pielęgniarka/licencjonowany pielęgniarz ma szansę na bardzo dobre zarobki. Ważne jednak, aby zdecydował się na studiowanie na dobrej i doświadczonej uczelni. Uczelnia w Toruniu – filia Powiślańskiej Szkoły Wyższej bez wątpienia należy do tej kategorii ośrodków edukacyjnych. Gwarancja kształcenia na wysokim poziomie, bogata oferta zajęć praktycznych oraz możliwość odbycia praktyk zawodowych w najlepszych i starannie dobranych ośrodkach zdrowia, to tylko nieliczne z korzyści, jakie oferuje Ci nasza uczelnia.


Kim jest student i studentka kierunku Pielęgniarstwo?
Student i studentka kierunku Pielęgniarstwo to osoby, które łączą w sobie wyjątkową siłę charakteru z głęboką empatią wobec drugiego człowieka. To ludzie o twardym charakterze – odporni psychicznie, zdeterminowani i gotowi do działania w trudnych, często stresujących sytuacjach. Jednocześnie cechuje ich wrażliwość, troskliwość i umiejętność wczuwania się w potrzeby pacjenta.
To właśnie ta unikalna kombinacja – siła i empatia – sprawia, że studenci pielęgniarstwa potrafią nie tylko profesjonalnie reagować na sytuacje medyczne, ale również dawać pacjentom poczucie bezpieczeństwa i wsparcia. Są to osoby, które wybierają ten kierunek z powołania, chcąc realnie pomagać innym i być blisko ludzi w najtrudniejszych momentach ich życia.
Pielęgniarstwo to kierunek dla osób:
- empatycznych i wrażliwych na potrzeby innych,
- gotowych do nauki i rozwoju zawodowego,
- odpowiedzialnych i odpornych na stres,
- ceniących pracę z ludźmi oraz chętnych do niesienia pomocy,
- dobrze radzących sobie w pracy zespołowej.
Jakie umiejętności interpersonalne są potrzebne?
Pielęgniarki i pielęgniarze muszą wykazywać się wysokimi umiejętnościami interpersonalnymi, takimi jak:
- empatia i cierpliwość – konieczne w pracy z pacjentami w różnym stanie zdrowia,
- komunikatywność – kluczowa w relacjach zarówno z pacjentami, jak i zespołem medycznym,
- umiejętność pracy pod presją – niezbędna w sytuacjach kryzysowych,
- zdolność szybkiego podejmowania decyzji – ważna przy dynamicznie zmieniającym się stanie zdrowia pacjenta,
- dokładność i skrupulatność – przydatna podczas wykonywania procedur medycznych.
Dzięki możliwości odbywania praktyk zawodowych w renomowanych placówkach medycznych, studenci pielęgniarstwa uczą się, jak radzić sobie z rzeczywistymi wyzwaniami w zawodzie już od początku swojej drogi edukacyjnej.


Dlaczego pielęgniarki i pielęgniarze są niezbędni?
Pielęgniarstwo to zawód o ogromnym znaczeniu, ponieważ:
- zapewnia wszechstronną opiekę pacjentom w szpitalach, klinikach oraz domach opieki,
- wspiera lekarzy w procesie diagnostyki i leczenia,
- przyczynia się do profilaktyki zdrowotnej i edukacji społeczeństwa,
- umożliwia szybkie reagowanie w sytuacjach zagrożenia życia,
- daje szerokie możliwości zawodowe – zarówno w kraju, jak i za granicą.
W Powiślańskiej Szkole Wyższej, przyszli pielęgniarze i pielęgniarki otrzymują solidne przygotowanie do pracy, które pozwala im szybko znaleźć zatrudnienie w zawodzie. Możliwość studiowania w języku angielskim (Nursing – English Division) oraz uczestnictwo w programach międzynarodowych, takich jak Double Diploma, dodatkowo otwiera drzwi do kariery w globalnym środowisku medycznym.
Wybór pielęgniarstwa to nie tylko zdobycie zawodu, ale także misja niesienia pomocy i poprawy jakości życia pacjentów.


Cele kształcenia na kierunku
Studia na kierunku Pielęgniarstwo mają na celu wszechstronne przygotowanie studentów do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza poprzez zdobycie niezbędnej wiedzy medycznej, rozwój umiejętności praktycznych oraz kształtowanie kompetencji interpersonalnych i etycznych. Program nauczania uwzględnia zarówno teorię, jak i praktykę, aby absolwenci byli gotowi do pracy w dynamicznym środowisku ochrony zdrowia. Głównym celem kształcenia jest przekazanie studentom szerokiej wiedzy z zakresu nauk medycznych i zdrowotnych. Studenci zdobywają umiejętność diagnozowania i reagowania na różne stany zdrowia pacjentów, w tym osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych i wymagających opieki paliatywnej. Program kształcenia promuje podejście holistyczne, które uwzględnia zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne pacjentów. Praktyczne przygotowanie jest kluczowym elementem kształcenia pielęgniarskiego. Studenci uczą się wykonywania procedur medycznych w warunkach klinicznych oraz w nowoczesnych centrach symulacji medycznych, co pozwala im zdobyć pewność siebie i doświadczenie. Odbywając praktyki w placówkach medycznych, przyszli pielęgniarze i pielęgniarki poznają realia pracy w szpitalach, przychodniach oraz innych jednostkach ochrony zdrowia.
Gdzie znajdziesz zatrudnienie po licencjacie z pielęgniarstwa?
Studia na kierunku Pielęgniarstwo otwierają wiele możliwości zawodowych oraz dalszego rozwoju edukacyjnego. Absolwenci tego kierunku są wysoko cenieni na rynku pracy, ponieważ zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pielęgniarzy i pielęgniarki stale rośnie zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Jako absolwent studiów licencjackich z Pielęgniarstwa możesz podjąć prace m. in.:
- szpitale – na oddziałach chirurgicznych, internistycznych, pediatrycznych, kardiologicznych, intensywnej terapii, ortopedii itp.
- przychodnie i poradnie specjalistyczne – jako pielęgniarka środowiskowa, w gabinetach zabiegowych i poradniach specjalistycznych.
- domy opieki i hospicja – praca z osobami starszymi i pacjentami wymagającymi długoterminowej opieki.
- opieka domowa – indywidualna opieka nad pacjentami w ich domach, np. w ramach usług NFZ lub prywatnych firm medycznych.
- placówki edukacyjne – jako pielęgniarka szkolna, dbająca o zdrowie uczniów.
- firmy farmaceutyczne i medyczne – jako przedstawiciel medyczny lub specjalista ds. badań klinicznych.
- sektor prywatny – w klinikach prywatnych, gabinetach zabiegowych czy jako pielęgniarka anestezjologiczna w prywatnych placówkach chirurgicznych.
Dalsza edukacja po licencjacie z Pielęgniarstwa
Po ukończeniu studiów licencjackich absolwenci mogą dalej rozwijać swoją karierę poprzez:
- Studia magisterskie z pielęgniarstwa – pozwalają na dalszą specjalizację i często lepsze zarobki. Obowiązuje zniżka dla absolwentów studiów licencjackich PSW.
- Specjalizacje i kursy kwalifikacyjne – np. pielęgniarstwo anestezjologiczne, operacyjne, geriatryczne, opieka paliatywna.
- Praca za granicą – po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów językowych i nostryfikacji dyplomu.
- Założenie własnej działalności – np. gabinetu pielęgniarskiego lub świadczenie usług prywatnych.
Dlaczego warto studiować w Powiślańskiej Szkole Wyższej?
Studia na kierunku pielęgniarstwo to doskonały wybór dla osób, które chcą łączyć pasję do pomagania innym z profesjonalnym rozwojem zawodowym. Pielęgniarstwo to nie tylko zawód, ale także misja, która daje możliwość wpływania na zdrowie i życie innych ludzi. Dodatkowo, współczesne studia pielęgniarskie oferują szereg innowacyjnych możliwości rozwoju, które sprawiają, że kształcenie na tym kierunku jest pełne wyzwań, ale i satysfakcji.
Studiowanie pielęgniarstwa to także możliwość zdobycia doświadczenia międzynarodowego. Dzięki programowi Erasmus+ studenci mają szansę na odbycie części studiów za granicą, co pozwala na poznanie innych systemów ochrony zdrowia, wymianę doświadczeń oraz rozwój zawodowy w różnych kulturach i systemach medycznych. Tego rodzaju doświadczenie zwiększa konkurencyjność na rynku pracy i otwiera drzwi do międzynarodowych karier.


Kształcenie na kierunku pielęgniarstwo to nie tylko teoria, ale także intensywne zajęcia praktyczne. Dzięki wizytom studyjnym i warsztatom, studenci mogą uczestniczyć w symulacjach medycznych, które odwzorowują rzeczywiste sytuacje, z jakimi pielęgniarki spotykają się na co dzień. To doskonała okazja do przetestowania swoich umiejętności w kontrolowanym środowisku, co pomaga nabrać pewności siebie i lepiej przygotować się do pracy w stresujących warunkach.
Wizyty studyjne w różnych placówkach zdrowia, w tym szpitalach, przychodniach czy instytucjach zajmujących się opieką paliatywną, pozwalają na zapoznanie się z różnymi metodami pracy w różnych środowiskach. Dzięki tym doświadczeniom studenci zdobywają praktyczne umiejętności, które będą mogli wykorzystać w przyszłej pracy zawodowej.
Studia pielęgniarskie to również nieustanna możliwość rozwoju po ukończeniu kursu. Dodatkowe kursy, warsztaty i webinary organizowane przez uczelnie i placówki medyczne pozwalają pielęgniarkom na zdobycie nowych kwalifikacji, takich jak kursy specjalistyczne z zakresu anestezjologii, intensywnej terapii, pediatrii czy psychologii. Takie dodatkowe formy kształcenia są doskonałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy i zdobywania umiejętności w obszarach, które w danym momencie są szczególnie poszukiwane na rynku pracy.
Dodatkowo, dysponujemy Powiślańskim Centrum Symulacji Medycznej – nowoczesną przestrzenią dydaktyczną, która stanowi dumę naszej uczelni. To właśnie tutaj znajdują się najnowocześniej wyposażone sale ćwiczeniowe w regionie oraz najwyższej klasy sprzęt, umożliwiający prowadzenie szkoleń w realistycznych warunkach symulacyjnych. CSM to nie tylko miejsce nauki, ale przede wszystkim wizytówka innowacyjnego podejścia do kształcenia przyszłych profesjonalistów medycznych.


- Decyzja Ministerstwa Zdrowia informująca o uzyskaniu akredytacji dla kierunku Pielęgniarstwo
- Certyfikat Ministerstwa Zdrowia informujący o uzyskaniu akredytacji dla kierunku Pielęgniarstwo
- Decyzja MEiN dot. pozwolenia na kształcenie dla kierunku pielęgniarstwo w filii w Toruniu (I, II stopień + pomostowe)
- Wykaz sprzętu medycznego wykorzystanego do nauki na wydziale nauk o zdrowiu

lek. med. Mateusz Szczupak
Absolwent kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym im. prof. Feliksa Skubiszewskiego w Lublinie. Zaangażowany w pracę lekarza, z doświadczeniem w branży medycznej. Od 2016 zajmuje stanowisko lekarza w Copernicus PL Sp. z o.o. w Gdańsku, od roku 2018 jest lekarzem chorób wewnętrznych w LuxMed Sp. z o.o w Gdańsku, od roku 2021 jest lekarzem chorób wewnętrznych w Centrum Medyczne dr n. med. Alicja Rustowska-Rogowska w Gdańsku. W latach 2016-2019 pracował jako lekarz w Falck Medycyna Sp. Z o.o w Gdańsku.

mgr Marcin Suchoparski
Pracownik Szpitala Powiatowego w Golubiu – Dobrzyniu na Izbie Przyjęć oraz Zespołu Ratownictwa Medycznego. Ukończył Pielęgniarstwo w Elbląskiej Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Elblągu oraz kierunek Pielęgniarstwo i Ratownictwo Medyczne w Powiślańskiej Szkole Wyższej. Obecnie prowadzi zajęcia z zakresu Pierwszej Pomocy w szkołach. Współzałożyciel grupy stowarzyszenia pomagającego rodzinom dzieci niepełnosprawnych. Autor książki ZROZUMIEĆ AUTYZM.

mgr Karol Wojtczak
Magister zdrowia publicznego oraz absolwent studiów I stopnia na kierunku ratownictwo medyczne w Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz absolwent studiów podyplomowych na kierunkach: Skuteczny Menadżer w Służbie Zdrowia, Nadzór i kontrola w podmiotach leczniczych, Administracja Samorządowa realizowanych przez Wyższą Szkołę Bankową w Toruniu. Od 2004 roku Ratownik medyczny ,a od roku 2013 również Ratownik Medyczny Koordynujący w Stacji Ratownictwa Medycznego w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym im. L. Rydygiera w Toruniu. Od 2007 roku Ratownik medyczny w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym im. dr Władysława Biegańskiego w Grudziądzu. Od roku 2020 członek Rady Społecznej w Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym im. ks. Jerzego Popiełuszki w Toruniu. W 2021 roku powołany na członka Rady ds. SWD PRM organu doradczego i konsultacyjnego dla Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego. Od roku 2015 pełni funkcję Prezesa Zarządu w Krajowym Stowarzyszeniu Ratowników Medycznych. W latach 2015-2019 był członkiem Rady ds. rozwoju społeczno-gospodarczego zespołu staromiejskiego Rady Społecznej przy Prezydencie Miasta Torunia. W latach 2011-2013 był Instruktorem medycznym na kursach doskonalących dla Ratowników medycznych i Dyspozytorów medycznych realizowanych w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w Powiślańskiej Szkole Wyższej. A także od roku 2007 prowadzi własną działalność gospodarczą – NZOZ Ratuj.

mgr Rafał Wójcik
Magister kierunku zdrowie publiczne, licencjat kierunku ratownictwo medyczne na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy. Licencjat pielęgniarstwa w Powiślańskiej Szkole Wyższej. Od roku 2020 pracuje jako ratownik w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym, od roku 2017 jako ratownik w NZOZ Nowy Szpital w Wąbrzeźnie, od roku 2011 jako ratownik w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym im. dr. Władysława Biegańskiego w Grudziądzu.

lek. med. Marcin Muża
Lekarz medycyny, absolwent kierunku lekarskiego na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. W 2018 roku uzyskał tytuł licencjata na kierunku ratownictwo medyczne w Powiślańskiej Szkole Wyższej. W 2018 roku pracował jako ratownik medyczny w IP i ZRM w Szpitalu Puckim Sp. z o.o.. Rok później jako ratownik medyczny w SOR w Szpitalu Specjalistycznym im. F. Ceynowy w Wejherowie. W latach 2020-2021 jako ratownik medyczny w ZTM w Falck Medycyna Sp. z o.o.. Od 2020 roku zajmuje stanowisko lekarza stażysty w Szpitalu Specjalistycznym w Wejherowie. W swoim dorobku posiada różne publikacje, m.in.: „Nieinwazyjna metoda oznaczenia stężenia panelu aminokwasów w kondensatach wydychanego powietrza u osób z zespołem ostrej niewydolności oddechowej”, M. Muża, L. Konieczna, M. Wujtewicz, R. Owczuk, T. Bączek, Poznań, 2020 r.; „Kondensat wydychanego powietrza : technika poboru, profilowanie aminokwasów oraz możliwe implikacje kliniczne u pacjentów z ARDS”, M. Muża, L. Konieczna, M. Widtewicz, R. Owczuk, T. Bączek, Gdańsk, 2018.






