
Czym jest ewaluacja?
Ewaluacja zajęć dydaktycznych to proces oceny nauczyciela akademickiego w zakresie wypełniania przez niego obowiązków związanych z kształceniem. Obowiązek przeprowadzenia ewaluacji zajęć wynika z zapisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (art. 128 ust. 4).
Jak przebiega proces ewaluacji?
W Powiślańskiej Szkole Wyższej studenci oceniają prowadzone zajęcia dydaktyczne w każdym semestrze za pomocą elektronicznej ankiety ewaluacyjnej. Proces przeprowadzania ewaluacji gwarantuje pełną anonimowość respondentów, za co odpowiada Centrum Informatyczne. Wyniki ankiet są udostępniane prowadzącym oceniane zajęcia oraz innym uprawnionym osobom po zakończeniu procesu ewaluacyjnego dla danego semestru lub roku akademickiego.
Informacja o rozpoczęciu procesu ewaluacji zajęć dydaktycznych jest przekazywana studentom poprzez ogłoszenie na platformie WD. Dla każdego przedmiotu realizowanego przez studenta w danym semestrze tworzona jest odrębna ankieta. Ankiety są udostępniane studentom za pośrednictwem ich indywidualnych kont na platformie WD na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej i pozostają dostępne do ostatniego dnia zajęć dydaktycznych w semestrze. Termin ten zapewnia możliwość obiektywnej oceny zajęć, niezależnej od wyników sesji egzaminacyjnej. Natomiast prowadzący oraz osoby upoważnione, odpowiedzialne za jakość kształcenia, uzyskują dostęp do wyników ankiet dopiero po zakończeniu sesji poprawkowej.
Co podlega ewaluacji?
Ocenie ewaluacyjnej podlegają zajęcia na wszystkich poziomach, profilach oraz formach kształcenia prowadzone przez nauczycieli akademickich, osoby świadczące usługi dydaktyczne na podstawie umów cywilnoprawnych.
Oceniane są:
1. Sposób prowadzenia zajęć, w tym:
· przygotowanie prowadzącego do zajęć,
· zastosowane metody i narzędzia i ich wpływ na zrozumienie tematu, poziom zainteresowania studentów oraz ich aktywność i chęć do dalszego pogłębiania wiedzy,
· postawa prowadzącego wobec studentów (szacunek, życzliwość, otwartość),
· punktualność, rzetelność i dostępność prowadzącego w czasie przewidzianym dla zajęć i konsultacji;
2. Realizacja karty przedmiotu, w tym:
· wypełnienie obowiązku zapoznania uczestników zajęć z treścią karty przedmiotu, a także kryteriami i zasadami zaliczania zajęć i/lub wystawiania ocen,
· zgodność prezentowanych podczas zajęć treści z zapisami w karcie przedmiotu;
3. Warunki prowadzenia zajęć, w tym:
· dostosowanie pomieszczenia do liczebności grupy i charakteru zajęć,
· wyposażenie i stan techniczny pomieszczenia.
Ankieta ewaluacyjna zawiera stwierdzenia dotyczące poszczególnych zakresów, które oceniane są wg skali od 1 do 5, gdzie:
1 – oznacza „zdecydowanie nie”,
2 – oznacza „raczej nie”,
3 – oznacza „częściowo tak, częściowo nie”,
4 – oznacza „raczej tak”,
5 – oznacza „zdecydowanie tak”.
Oceniający ma również możliwość zamieszczenia komentarza otwartego, w którym może wyrazić swoje uwagi oraz sugestie dotyczące doskonalenia jakości prowadzonych zajęć. Takie opinie stanowią cenne źródło informacji zarówno dla ocenianego wykładowcy, jak i dla osób odpowiedzialnych za jakość kształcenia na uczelni. Umożliwiają one uzyskanie bardziej szczegółowych i uzasadnionych wskazań, które uzupełniają ocenę punktową i mogą przyczynić się do dalszego doskonalenia procesu dydaktycznego.
Co jest celem ewaluacji?
Celem ewaluacji jest podnoszenie jakości zajęć dydaktycznych oraz realizowanie polityki kadrowej uczelni. Informacja zwrotna uzyskana od uczestników zajęć stanowi główne źródło informacji na temat tego, w jaki sposób prowadzone są zajęcia. W uczelni prowadzone są również hospitacje zajęć, jednak w odróżnieniu od ewaluacji, w ich przypadku oceniane są tylko pojedyncze zajęcia, będące małym fragmentem całości modułu.
Wyniki ewaluacji (z wyjątkiem modułu dotyczącego warunków prowadzenia zajęć, czyli oceny infrastruktury) stanowią jeden z elementów oceny okresowej nauczyciela akademickiego, dlatego tak istotna jest wiarygodna i uczciwa ocena jego pracy. Ewaluacja jest okazją do wyrażenia swojej opinii – docenienia pracy prowadzącego zajęcia albo wskazania obszarów wymagających poprawy. Wypełniając ankietę ewaluacyjną studenci mają realny wpływ na poprawę jakości prowadzonych zajęć w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, jak również na zauważenie i propagowanie dobrych praktyk w zakresie kształcenia.
Kto wykorzystuje wyniki i w jakim celu?
W pierwszej kolejności z wynikami ankiet ewaluacyjnych zapoznaje się prowadzący zajęcia. Uzyskana ocena punktowa, jak również zgłoszone w pytaniach otwartych uwagi i sugestie stanowią dla niego informację zwrotną, na podstawie której może zweryfikować sposób prowadzenia zajęć, wykorzystywane metody czy narzędzia dydaktyczne.
Wyniki ankiet podlegają szczegółowej analizie przez osoby odpowiedzialne za prawidłową realizację procesu dydaktycznego i omawiane są z prowadzącymi zajęcia. Zbiorcze wyniki ewaluacji analizowane są przez Komisję ds. Jakości Kształcenia. Organ ten rekomenduje podejmowanie działań naprawczych zmierzających do poprawy jakości kształcenia oraz inicjuje działania promujące kulturę najwyższej jakości kształcenia.
Wyniki z przeprowadzonej ewaluacji są także omawiane na szczeblu Władz Uczelni oraz na posiedzeniach Senatu, szczególnie w kontekście ocen dotyczących kadry dydaktycznej. Analiza tych wyników pozwala na identyfikację obszarów wymagających doskonalenia, a także stanowi podstawę do podejmowania decyzji dotyczących wsparcia rozwoju kompetencji dydaktycznych wykładowców. W przypadku pozytywnej oceny nauczyciela akademickiego wyniki ewaluacji mogą stanowić podstawę do wyróżnienia jego pracy, rekomendacji do awansu zawodowego lub przyznania nagród za szczególne osiągnięcia dydaktyczne. Natomiast wynik oceny na poziomie negatywnym może skutkować koniecznością podjęcia działań naprawczych, takich jak udział w szkoleniach z zakresu metodyki nauczania, indywidualne konsultacje z ekspertami ds. dydaktyki czy wdrożenie planu poprawy jakości prowadzonych zajęć. W skrajnych przypadkach, gdy negatywna ocena utrzymuje się w kolejnych edycjach ewaluacji, może to stanowić podstawę do zakończenia współpracy z danym wykładowcą.